Google is weer terug in China. De Democratische Volksrepubliek China heeft de internetgigant opnieuw een internetlicentie gegeven. Nu kan Google in theorie de zoekmachine opnieuw aanbieden aan de lokale bevolking.
"We kunnen bevestigen dat de Chinese overheid onze ICP licentie heeft vernieuwd", aldus de korte en krachtige verklaring van Google.
Of Google ook daadwerkelijk verheugd is met dit nieuws is maar de vraag. China en het internetbedrijf liggen al geruime tijd met elkaar in de clinch. Google beschuldigde de Chinese overheid afgelopen maart ervan de e-maildienst Gmail te blokkeren voor sommige gebruikers. Sommige gebruikers konden gewoon inloggen, andere weer niet. Diverse tests toonden aan dat er geen technische problemen of storingen bij Google waren, dus was de Chinese overheid verantwoordelijk voor deze blokkade. Volgens geruchten zou deze blokkade in het leven groepen zijn omdat via een Gmailadres een bericht verstuurd zou zijn om een revolutie te beginnen in China.
Het ministerie van Buitenlandse Zaken in China reageerde boos op de beschuldigingen van Google, die ze "onacceptabel" noemde. De overheid ontkende ook maar iets met de problemen te maken te hebben.
Ook staat de Chinese overheid erom bekend dat ze veel websites en de content ervan censureert. Pornografie, gokken of kritiek op de Communistische Partij is verboden in het land. Youtube en social media zoals Facebook en Twitter zijn eveneens geblokkeerd. In het begin werkte Google nog mee aan de wensen van de Chinese overheid, maar na een tijdje dreigde Google zich terug te trekken uit het land omdat ze de Chinese censuur zat was.
In januari zei Google dat ze niet langer bereid was om te voldoen aan de wensen van de Chinese overheid. Twee maanden later stuurde Google mensen door naar een ongecensureerde website in Hong Kong die een gebruik wilde maken van de zoekmachine van Google.
Het is dus nog maar de vraag of Google een rentree zal maken in China na alle nare ervaringen in het verleden. Het blijft natuurlijk wel een enorm interessante markt gezien het aantal inwoners.
Google is niet het enige bedrijf dat problemen heeft om vaste voet aan land te krijgen in China. Ook Groupon heeft veel moeite om zijn diensten te verkopen aan de Chinezen. Verschil is dat dit niet te wijten is aan inspanningen van de overheid, maar de ondernemersgeest van lokale zakenlui. Ook eBay en Myspace hadden weinig succes in China.