1 min

Uitzending gemist wordt mogelijk in de toekomst in de markt gezet als een betaalproduct. Dit blijkt uit de meerjarenbegroting 2012/2016 van de Nederlandse Publieke Omroep (NPO).

In deze meerjarenbegroting valt terug te lezen dat de NPO de mogelijkheden onderzoekt om in de toekomst een gedeelte van de content tegen betaling aan te bieden. Het zou hierbij gaan om het Video on Demand gedeelte van de service. Nieuws en actualiteitenprogramma’s zouden echter wel gratis te bekijken zijn. Het zal volgens de NPO alleen gaan om de programma’s waarvoor de omroep auteursrechten moet betalen.

De NPO onderzoekt deze mogelijkheden nadat een gedeelte van haar budget wegvalt met de geplande bezuinigingen. Door diensten als Uitzending Gemist betaald te maken genereert de omroep zo een alternatieve inkomstenbron waarmee zij het gat in hun budget probeert op te vullen. Er moet namelijk in de periode van 2013 tot 2016 zo’n 127 miljoen euro worden bespaart door de NPO.

Naast de plannen over een betaalgedeelte op de website wordt er in de meerjarenbegroting ook nog over andere plannen gesproken. Zo zullen alle regionale omroepen in de loop van 2012 ook deel gaan uitmaken van Uitzending gemist. De NPO zal hier naar verwachting nog meer mensen mee gaan aanspreken en zo weer extra bezoekers naar haar site weten te trekken.