Het wereldwijd marktaandeel van de webbrowser Chrome is in de maand november voor het eerst groter dan die van Firefox. Dat blijkt uit de gegevens van Statcounter.

Chrome wist in de maand november voor het eerst echt af te rekenen met Firefox en meer marktaandeel te pakken. In november bedroeg het Chrome marktaandeel 25,7 procent terwijl Firefox het moest doen met 25,2 procent. In oktober waren deze cijfers nagenoeg omgedraaid en had Firefox het grootste aandeel. Op nummer één staat nog altijd Internet Explorer met een aandeel van 40,6 procent. De groei van Chrome is voornamelijk te danken aan Azië en Zuid-Amerika. In Europa staat Chrome nog altijd op de derde plek na IE en Firefox. Chrome weet de afgelopen jaren steevast elke maand een stukje meer marktaandeel te vergaren waar vooral Internet Explorer maar ook Firefox hebben moeten inleveren.

In Azië vertegenwoordigd Chrome met ruim 29 procent de markt. Firefox heeft daar een marktaandeel van 23,9 procent. In Zuid-Amerika presteert de browser het best met een marktaandeel van 42 procent en is daarmee de grootste in Zuid-Amerika.

In Nederland wist Chrome al eerder Firefox te verslaan, volgens de cijfers van Statcounter gebeurde dat al in september. De verhoudingen staan inmiddels op 20,3 procent marktaandeel voor Chrome en 18,3 procent voor Firefox. Internet Explorer is met 51,2 procent absoluut de grootste, maar moest zoals eerder gesteld de afgelopen maanden constant marktaandeel inleveren.