Een veelgehoord vooroordeel over Nederlanders is dat we alles doen om een paar centen te besparen, maar onderzoek laat zien dat dit niet het geval is. We zijn namelijk erg gesteld op onze privacy. We zijn niet bereid om onze privégegevens aan adverteerders te verstrekken in ruil voor gratis content.

Dat blijkt uit een studie onder zo’n 10.000 consumenten dat is uitgevoerd door adviesbureau KPMG, zowel binnen als buiten Nederland. Tweederde van de Nederlandse respondenten geeft aan dat ze zeer gesteld zijn op hun privacy. Zij willen hun privégegevens of informatie over hun surfgedrag niet prijsgeven aan adverteerders, ook niet als dit betekent dat ze bepaalde content gratis of tegen een gereduceerd tarief aangeboden krijgt.

Ruim de helft van de Nederlandse deelnemers aan het onderzoek zegt dat ze geen reclame op hun mobiele telefoon willen ontvangen, ook niet in ruil voor gratis content of producten. Opmerkelijk is dat slechts 14 procent aangeeft te betalen voor content op internet. Eén op de drie Nederlanders zegt te betalen voor muziek die ze van internet haalt. Slechts één op de zeven (14 procent) zegt te betalen voor video, games en nieuws. Zodra een website een betaalmuur invoert, zoals diverse internationale nieuwsbladen als The Wall Street Journal, dan zegt 90 procent van de Nederlandse respondenten dat ze de website in de toekomst zullen mijden en op zoek gaan naar gratis alternatieven.

Uit de studie blijkt dat consumenten buiten Nederland minder moeite hebben om hun privégegevens aan adverteerders te verstrekken als dit betekent dat ze gratis content mogen consumeren. Dit beeld wordt bevestigd door een recent onderzoek van onderzoeksbureau Nielsen. Daaruit bleek dat de helft van alle gebruikers van mobiele apparaten het niet erg vindt om reclame te ontvangen in hun apps als ze dan geen geld hoeven neer te leggen voor deze applicaties.