Vodafone en T-Mobile zullen op Koninginnedag hun netwerkcapaciteit vergroten om ervoor te zorgen dat zij al het dataverkeer van feestvierend Nederland kan verwerken. Dat wil ze bereiken door mobiele masten in te zetten en de hardware in 2G- en 3G-cellen uit te breiden.

Dat blijkt uit een rondvraag van Telecompaper bij diverse providers. De ervaring leert dat op Koninginnedag gebruikers hun vrienden bestoken met telefoontjes, sms’jes, WhatsApp-berichten, foto’s en filmpjes. Zo constateerde Vodafone vorig jaar dat het gebruik van mobiel internet met 300 procent was toegenomen ten opzichte van 2010. Ook bezochten abonnees massaal hun profielen op diverse social media. Zo telde Vodafone vorig jaar 1,8 miljoen unieke bezoekers op Twitter. 1,5 miljoen bezoekers raadpleegden Hyves en 1,4 miljoen bezoekers hun Facebookprofiel. Ook websites als de Buienradar en Weeronline werden twintig maal zo veel bezocht als gebruikelijk.

T-Mobile constateert dezelfde trend als Vodafone. Vorig jaar verwerkte de provider 14,5 terabyte aan informatie op Koninginnedag, een stijging van omgerekend 180 procent tegenover vorig jaar. Het sociale platform dat de meeste data verbruikte was YouTube met 3,5 terabyte. Ook Facebook (450 GB) en Twitter (150 GB) waren erg populair. T-Mobile benadrukt dat het een aantal uitbreidingen zal doorvoeren in Rhenen en Veenendaal. De provider verwacht veel mensen op de been in deze plaatsen, omdat de Koninklijke Familie dit jaar deze steden zal bezoeken.

Om ervoor te zorgen dat hun klanten zo min mogelijk hinder ondervinden van de tijdelijke piek in het dataverkeer, hebben diverse providers besloten om hun netwerkcapaciteit tijdelijk uit te breiden. Daarbij richten de providers zich voornamelijk op grote steden als Amsterdam, Rotterdam, Den Haag, Utrecht en Eindhoven, omdat daar de grootste festiviteiten plaatsvinden.

Of ook KPN zijn netwerkcapaciteit zal uitbreiden op Koninginnedag is niet bekend.

Lees meer