2min

Gisterenavond heeft Yahoo de financiële resultaten over het laatste kwartaal van 2012 bekendgemaakt. Het was het eerste kwartaal onder de nieuwe CEO, Marissa Mayer, wie van Google is overgekomen. De resultaten van Yahoo zijn boven verwachting, investeerders lijken weer vertrouwen te hebben in Yahoo.

De omzet van Yahoo steeg met 4 procent naar 1,22 miljard dollar, waar analisten rekenden op 1,21 miljard dollar. De winst per aandeel steeg naar 32 cent per aandeel, men ging uit van slechts 28 cent. Over het hele jaar steeg de omzet met 2 procent naar 4,5 miljard dollar. Voor het eerst in vier jaar tijd is de omzet van Yahoo gestegen.

Uiteraard is het ook belangrijk om te kijken waardoor de omzet van Yahoo is gestegen. Yahoo is de laatste jaren niet erg succesvol geweest en heeft ook verschillende bedrijfsonderdelen verkocht of afgestoten. Met de komst van Marissa Mayer, die voorheen werkzaam was bij Google, moet eindelijk een nieuwe koers worden ingezet die voor positieve resultaten zal gaan zorgen. Dat is in het eerste kwartaal van Mayer in elk geval gelukt.

Yahoo’s resultaten zijn vooral te danken aan de verkoop van de aandelen die het had in het Chinese Alibaba. Die verkoop leverde in totaal 7,6 miljard dollar op, waarvan Yahoo 1,5 miljard dollar gebruikte om in totaal 80 miljoen aandelen in het eigen bedrijf op te kopen.

Mayer is dan ook zeer positief over de toekomst. Zo zegt ze dat 95 procent van de 11,500 Yahoo werknemers de toekomst positief inziet. Ook het herontwerp van Yahoo’s e-maildienst heeft zijn vruchten afgeworpen. Het dagelijks gebruik van Yahoo’s maildienst is met 10 procent gestegen. In de advertentieverkoop is dat echter nog niet terug te zien. In het laatste kwartaal wist Yahoo 1,07 miljard dollar uit de advertentiemarkt te halen, dat is ongeveer gelijk aan hetzelfde kwartaal een jaar eerder. Ter vergelijking is bij Google een stijging van 19 procent te zien. Facebook komt later deze week met zijn cijfers naar buiten en verwacht wordt dat die nog hoger uitvallen.

Het mag dan beter gaan met Yahoo, er is nog een lange weg te gaan.