2min

Tags in dit artikel

, , ,

Digitaal bureau Lean Mean Fighting Machine werkt samen met de Queen Mary-universiteit aan LivesOn, een applicatie die je online karakter analyseert en op basis daarvan je binaire bestaan imiteert na je overlijden.

‘Maden feesten in mijn oogkas #YOLO’. De momenteel populaire You Only Live Once-uitdrukking slaat de spijker op zijn kop, maar in tegenstelling tot de zak vlees leeft je digitale persona voort als je uiteindelijk de geest geeft.

LivesOn bekijkt je gedrag en geeft leven aan je digitale kloon, die na je dood in handen is van een aangewezen ‘uitvoerder’ van je LivesOn ’testament’. Die uitvoerder kan de applicatie activeren na het overlijden van de gebruiker.

Onder het motto "When your heart stops beating, you’ll keep tweeting" staat het sociale hiernamaals klaar voor de sterfelijke ziel. Eerst dachten skeptici dat het ging om een marketingstunt, maar niets blijkt minder waar.

Een demonstratie is nog niet gepubliceerd, dus de kwaliteit van de imitatie valt nog niet vast te stellen. Mede-ontwikkelaar Dave Bedwood zegt dat het concept nog in de beginfase verkeert. De site is online zodat mensen zich alvast kunnen inschrijven en het programma zien leren en groeien. Hoe langer LivesOn je gedrag heeft kunnen analyseren, des te beter de app je gedrag kan voorspellen.

De applicatie stipt een in toenemende mate belangrijk issue aan: De vraag wat er gebeurt met je digitale bestaan na je dood. Het is nieuw, maar absoluut relevant. Een plotseling overlijden laat alle sociale media verlaten achter als een digitaal monument. In de VS raadt de overheid burgers aan een beheerder aan te wijzen die de controle krijgt over je accounts na je dood.

Er zijn al organisaties die er naar streven een geanimeerde replica van een overledene te maken, om diegene in de virtuele eeuwigheid achter te laten. Hoe sociale media zelf tegen dit concept aankijken is onduidelijk, maar tot nu toe heeft geen van de ‘afterlife apps’ groen licht gekregen van de platforms. Daarbij is het moeilijk te voorspellen wat de rol van Twitter of Facebook over een jaar of tien zal zijn, aangezien de digitale wereld zich snel ontwikkelt. Het is niet ondenkbaar dat de huidige sociale media straks überhaupt niet meer bestaan.

Morbide of niet, er is blijkbaar veel vraag naar de dienst. Verschillende applicaties claimen al duizenden inschrijvingen binnen te hebben, nog voor het programma debuteert. Een wereld van mogelijkheden komt om de hoek kijken met de introductie van het post mortem bestaan.