1 min

In een officiële blogpost laat Microsoft weten dat het te vroeg is voor Adobe om zich helemaal te richten op hun Creative Cloud-abonnementsdienst. Adobe bekende begin deze week te gaan stoppen met de ontwikkeling van de stand-alone Creative Suite.

Maandag kwam het bericht van Adobe dat het einde van de Creative Suite aankondigde. Adobe wil de focus helemaal leggen op hun clouddiensten met lidmaatschappen in abonnementsvorm.

Microsoft bouwt zelf ook aan abonnementsdiensten in de cloud, maar houdt daarnaast de standalone Office 2013 pakketten in stand. Volgens de softwarefabrikant zijn cloudpakketten niet voor iedereen weggelegd.

"Wij denken, in tegenstelling tot Adobe, dat de verschuiving van software-pakketten naar abonnementsdiensten tijd kost. Binnen tien jaar denken we dat iedereen voor het abonnement kiest, want de voordelen zijn onmiskenbaar. In de tussentijd bieden we de keuze tussen software in pakketten en diensten als abonnement," zo schrijft Microsoft.

Microsoft zegt hiermee graag abonnees te zien komen, maar denkt dat er een grote groep klanten is die zich nog niet aan de maandelijkse kosten willen onderwerpen. Wel voegt het bedrijf toe dat de omschakeling naar de Office 365 clouddienst sneller verloopt dan verwacht. "Dus misschien vindt de verschuiving sneller plaats dan we dachten en helpt Adobe dat pad vrij te maken."