Yahoo heeft sociaal fotocentrum Flickr onderworpen aan een rigoureuze facelift. De site is nu naar eigen zeggen weer meer gericht op foto’s en biedt de gebruiker bovendien een Terabyte aan kosteloze opslagcapaciteit.

Yahoo’s Senior vice-president Adam Cahan vertelde in de aankondiging dat "Flickr is gaan draaien om woorden, kleine afbeeldingen en links. Het ging niet meer om de foto." Het nieuwe design is strakker en toont de afbeeldingen direct in volledige resolutie. Zo goed als alle witruimte tussen beelden is weggewerkt. Nieuwe functionaliteit zijn geïnspireerde door Apple’s iPhoto-slideshows en er wordt ook voorzien in uitgebreide integratie van social media.

Maar het echte nieuws is de gratis opslagruimte. "Wij willen al jouw plaatjes," zegt Cahan, een hartenwens die leidde tot een opslagaanbod dat naar eigen zeggen zeventig keer groter is dan dat van concurrenten. Yahoo haalde de 15GB opslag van ‘andere’ bedrijven aan. Daarmee wordt zo goed als zeker verwezen naar Google en de geplande hoofdrol voor foto’s in hun diensten. Dat aanbod komt met Yahoo’s bekendmaking in een heel ander licht te staan.

Yahoo introduceerde ook een nieuwe Flickr-applicatie voor Android, die de mogelijkheden van de iOS-app evenaart. "Eenmalig uploaden, versturen naar elk apparaat, ieder scherm, alle vrienden en volgers op iedere dienst en het ziet er prachtig uit," aldus Cahan. Betalende gebruikers zien voor 50 euro per jaar advertenties verdwijnen en krijgen toegang tot de analytische tools van Flickr.