1 min

Tags in dit artikel

, , ,

Met het doel om de privacy van internetgebruikers te verbeteren, kondigde Google eind 2019 een nieuw initiatief aan: Privacy Sandbox. Eén van de aspecten die daarin wordt behandeld en de komende jaren prioriteit zal krijgen, is het beëindigen van support van cookies van externe partijen.

Google is niet de enige partij die met een dergelijke initiatief komt: ook Firefox en Safari meenden al aan de bak te zullen gaan om cookies van derden niet langer te ondersteunen. In het geval van Google wordt er echter een echt agressieve aanpak gehanteerd: binnen twee jaar tijd moet het doel bereikt zijn.

Het simpelweg laten vallen van de ondersteuning staat niet op de agenda van Google. In plaats daarvan wil men kijken hoe de functionaliteit van cookies vastgehouden kan worden (zoals login-gegevens) en websites nog steeds inkomsten kunnen genereren door advertenties, maar zonder dat daarbij persoonlijke gegevens van gebruikers worden verzameld.

Vraagtekens voor externe partijen

Vooral dat laatste zal een lastige kwestie worden, aangezien adverteerders graag willen adverteren op websites (en bij specifieke content) waar wat gehaald kan worden. Zonder bepaalde informatie (vergaard met cookies) wordt dat lastiger gemaakt en vrezen websitebeheerders minder inkomsten te kunnen vergaren uit die mogelijkheid.

Voor Google is het echter belangrijk om juist op dat gebied een werkende oplossing te vinden: het heeft immers een aanzienlijke plek in het ecosysteem van adverteerders. Dat terwijl concurrenten als Firefox een volledige blokkering van third-party cookies kunnen forceren, aangezien men daar die positie niet heeft.