Het jaar 2013 is een goed jaar geweest voor Apple. Waar frisdrankgigant Coca Cola dertien jaar lang de klok sloeg wat betreft het meest waardevolle merk ter wereld, is het merk dit jaar ingehaald door zowel Apple als Google. Dat blijkt uit het Annual Global Brands-rapport van 2013.

Het grote frisdrankconcern Coca Cola, bekend van de vele verschillende frisdranken, bekleedt voor het eerst sinds Interbrand dit rapport opmaakt niet meer de eerste plaats van de meest waardevolle merken. Dertien jaar lang stond Coca Cola onafgebroken op nummer één. Nu is het stokje overgegeven aan Apple.

Apple en Google hebben een goed jaar achter de rug. De waarde van het merk Apple is met 28 procent gestegen naar 98,3 miljard dollar, omgerekend zo’n 72,8 miljard euro. De merkwaarde van Google is met 34 procent nog harder gestegen. Het merk Google is nu 93,3 miljard dollar waard, omgerekend zo’n 69 miljard euro. Hiermee is Coca Cola naar een derde plaats gedegradeerd, met een totale merkwaarde van 79,2 miljard dollar, omgerekend zo’n 58,7 miljard euro.

Naast Apple en Google zijn er nog andere grote stijgers in de technologiesector. Het merk Amazon werd 27 procent meer waard, Facebook steeg zelfs met 43 procent. Iconen die een daling doormaakten zijn Intel (-5%), Canon (-9%), Sony (-8%), Nokia (-65%) en Nintendo (-14%).

Een overzicht van de meest waardevolle merken is te zien op de website van Interbrand.