Google heeft een forse wijziging doorgevoerd in het betakanaal van Google Chrome, het bedrijf kiest ervoor om niet langer automatisch alle Flash-content af te spelen, het bedrijf zal alleen nog essentiële Flash-content automatisch afspelen maar Flash-banners en andere niet essentiële functies worden gepauzeerd.

Het betakanaal van Google Chrome is de stap voordat Google functies uitrolt naar alle Google Chrome-gebruikers. Eventuele problemen kunnen nu nog gemeld worden en als die niet binnenkomen dan zal Google in een volgende versie van Chrome de feature uitrollen naar alle gebruikers.

Met het pauzeren van niet essentiële Flash-content is dit waarschijnlijk de doodsteek voor Adobe Flash. De reden voor het pauzeren van de Flash-animaties is dat deze meer energie verbruiken dan een normale webpagina. Het doel van Google is dan ook om de accuduur te verlengen van gebruikers die veel met Google Chrome werken of met een Chromebook.

Voor advertentiebedrijven is dit slecht nieuws want het betekent dat hun Flash-banners niet langer automatisch worden afgespeeld, maar gepauzeerd worden weergegeven. De gebruiker moet dus een handeling uitvoeren om de volledige banner te zien, daarmee forceert Google ook alle advertentiemakers om te stoppen met Flash-banners en in plaats daarvan HTML5-banners te ontwikkelen. Deze zijn ook veel energiezuiniger dus de kans is klein dat die automatisch geblokkeerd gaan worden in de toekomst.

Videospelers die essentieel zijn voor de pagina en gebruik maken van Flash zouden in principe niet geblokkeerd moeten worden.