Nederlanders lijken steeds vaker klaar te zijn met de dure mobiele abonnementen en kiezen in plaats daarvan steeds vaker voor een goedkoop SIM-only-abonnement. Waarbij het toestel nog maar een jaartje langer mee moet gaan of er een los toestel wordt aangeschaft. Dat blijkt uit onderzoek van Telecompaper.
In het eerste kwartaal van dit jaar koos 47 procent van de Nederlanders voor een SIM-only-abonnement, een jaar eerder was dat nog 41 procent. Een kwart daarvan zijn zogenaamde prepaid-abonnementen. De overige 53 procent bestaat nog uit abonnementen gecombineerd met een toestel.
Uit hetzelfde onderzoek blijkt verder dat steeds meer mensen online hun abonnement aanschaffen of verlengen, ongeveer de helft van alle abonnementen wordt online aangeschaft. Van de SIM-only abonnementen wordt ongeveer 60 procent online gekocht.
Volgens het onderzoek hebben alle grote Nederlandse providers, KPN, Hi, Vodafone en T-Mobile te maken met een teruglopend marktaandeel. Dit marktaandeel verliezen ze aan de goedkopere providers zoals Tele2 en Hollands Nieuwe, providers die flink op prijs concurreren.