1 min

Apple heeft besloten eind deze maand te stoppen met het gratis aanbieden van radiostations via iTunes Radio. Alleen het Beats 1 radiokanaal zal blijven bestaan, om gebruik te kunnen maken van de overige radiostations moet de gebruiker een abonnement afsluiten op Apple Music.

Apple probeert zoveel mogelijk gebruikers te converteren naar een betaald abonnement op zijn nieuwe muziekdienst. Inmiddels bestaat de dienst al ruim een half jaar en waarschijnlijk begint het aantal conversies nu af te nemen, er wordt echter goed gekeken naar Apple of ze in staat zijn de inhaalslag te maken richting de marktleider, Spotify. Om het aantal conversies verder te verhogen heeft Apple waarschijnlijk besloten om een gratis dienst te staken en deze onder het betaalde abonnement te schuiven. De muziekdienst iTunes Radio zal niet langer alle radiostations gratis aanbieden, gebruikers moeten hiervoor een abonnement afsluiten, alleen Apple’s eigen radiozender Beats 1 blijft gratis beschikbaar.

Een andere reden voor het verplaatsen van de radiostations naar het abonnement is het feit dat deze zenders het nu moeten hebben van reclames tussen de nummers door, maar Apple heeft besloten de stekker te trekken uit zijn advertentieplatform, waardoor er vanaf juli geen advertenties meer beschikbaar zijn.

Apple wil waarschijnlijk steeds verder afstand nemen van de advertentiemarkt.