1 min

De Let’s Encrypt Certificate Authority heeft in iets meer dan drie maanden al 1 miljoen SSL-certificaten uitgegeven. Het idee om het internet een stuk veiliger te maken lijkt daarmee al te zijn geslaagd. Steeds meer websites zullen nu alleen nog bereikbaar gaan worden via een versleutelde SSL-verbinding.

Let’s Encrypt is een initiatief van een aantal grote sponsoren, waaronder Akamai, Cisco, Identrust, Mozilla en sinds kort is ook Facebook een sponsor van het project. Let’s Encrypt is een SSL-certificaatautoriteit geworden en geeft SSL-certificaten gratis weg, zodat mensen hun domeinnamen kunnen beveiligen met een SSL-certificaat.

Inmiddels beveiligt Let’s Encrypt meer dan 2,5 miljoen domeinnamen, dit is mogelijk doordat één certificaat meerdere domeinnamen kan beveiligen. In Nederland is Let’s Encrypt ook al goed van de grond gekomen. Veruit de meeste domeinnamen die voorzien zijn van een SSL-certificaat van Let’s Encrypt hebben de .com-extensie, 24,2 procent om precies te zijn, maar met 2,26 procent doet de .nl-extensie het ook niet slecht. Alleen in Duitsland (9,16 procent), Frankrijk (8,27 procent), China (2,72 procent) en de Verenigde Arabische Emiraten (2,4 procent) is het initiatief nog populairder.

Het doel is om het hele internet uiteindelijk over te krijgen op een beveiligde https-verbinding, al zal de organisatie ook tevreden zijn als alle grotere websites op het internet over stappen op https, dan volgt de rest vanzelf.