1 min

Tags in dit artikel

, ,

Uit gezamenlijk online onderzoek van onderzoeksbureau Intomart GfK en het interactieve marketingbureau Bookmark blijkt dat de Nederlandse internetter ook steeds interactiever wordt met televisie kijken. Maar liefst een derde van alle ondervraagde internetters reageert wel eens op een televisieprogramma. Onder zware kijkers is dit zelfs bijna de helft. Het programma Idols voert hierbij de boventoon (18%), gevolgd door belspelletjes (10%), de Postcodeloterijshow (8%) en het Songfestival (7%). Het reageren op tv-programma’s is het meest populair onder 35-49 jarigen. Hiervan reageert 39% wel eens.

De belangrijkste manieren om te reageren zijn telefoon (15%), SMS (14%) en e-mail (11%). Daarnaast tekent zich duidelijk een voorhoede van interactieve kijkers via nieuwe technologieën. Ongeveer 15% van de ondervraagden heeft een abonnement op digitale televisie. Het gaat hier om Casema Digitaal, Canal Plus, Mr. Zap, Digitenne, Essent Digitaal of UPC digitaal. De animo voor abonnementen op deze digitale diensten is echter minimaal. Ruim 90% geeft aan binnen een jaar waarschijnlijk of zeker géén abonnement te nemen op Digitale televisie.