Abonneer je gratis op Techzine!

Het gaat goed met de Nederlandse webwinkels. De eerste zes maanden van 2008 werd er een omzet behaald van zo’n 2,3 miljard euro. Dit blijkt uit een onderzoek van Blauw Research in opdracht van de Thuiswinkel Marktmonitor.

De verwachting is zelfs zo positief dat er aan het eind van dit jaar een omzet wordt verwacht van zo’n vijf miljard euro. Dit houdt in dat een gemiddelde Nederlander zo’n 337 euro per half jaar uitgeeft in een webwinkel wat gemiddeld neerkomt op 2,57 bestellingen. Dat is een stijging van zes procent ten opzichte van vorig jaar. De totale omzet ten opzichte van het eerste half jaar in 2007 steeg met 24 procent. Dit is minder vergeleken met de stijging in 2007, toen steeg de omzet met zo’n vijftig procent.

Vooral het boeken van hotels en reizen is zeer populair. Ook wordt er veel consumentenelektronica verkocht via het internet. "De online thuiswinkelmarkt groeit in de eerste helft van 2008 minder hard dan voorgaande jaren. In de eerste 6 maanden van 2008 hebben circa 700.000 kopers voor het eerst een bestelling via internet gedaan. Echter stijgt het aantal nieuwe kopers minder hard, waardoor de marktgroei wordt afgeremd. Ook de stijging in het gemiddeld aantal bestellingen per online koper neemt af ten opzichte van voorgaande jaren." aldus directeur Frank Sibbel van Blauw Research.