Apple’s muziekdienst weet ondanks de grote competitie in de muziek-markt, haar marktaandeel in het derde kwartaal van 2010 te vergroten naar 66 procent. Amazon volgt op een aardige achterstand als tweede.

In het tweede kwartaal van 2010 bezat iTunes een marktaandeel van 63,2 procent. Amazon heeft in het afgelopen kwartaal een agressieve strategie toegepast door muziek aanzienlijk lager te prijzen, met succes, want ook Amazon wist te groeien, van 11 procent, naar 13 procent marktaandeel. Apple zou zich hierdoor zelfs bedreigd voelen en heeft artiesten te kennen gegeven dat ze niet in zouden moeten gaan op Amazon’s verzoeken, tenzij ze uit Apple’s marketingplan geplaatst wilden worden.

De volledige online muziekmarkt groeide nauwelijks, in totaal zouden er in de VS een miljard nummers verkocht zijn in 2010, wat slechts 0,3 procent meer is dan in 2009. De verkoop van albums steeg echter aanzienlijk met 13 procent.