Abonneer je gratis op Techzine!

Media Markt is van plan om ook online marktleider te worden. De keten wil voor het kernassortiment zowel online als offline dezelfde prijzen gebruiken. Tevens wil Media Markt ook online met prijsgaranties gaan werken.

De Media Markt heeft in Duitsland een bijeenkomst georganiseerd voor leveranciers en winkeliers om haar nieuwe strategie uiteen te zetten. De conclusie is duidelijk: in het eerste kwartaal van 2012 wil ze beginnen met een nieuwe online-implementatie. Verder is de Media Markt van plan om online internationaal marktleider te worden. Om dit te kunnen bereiken, zal er flink geïnvesteerd moeten worden. Iets wat de leveranciers zullen moeten gaan betalen.

Het is ook de bedoeling dat de fysieke winkels en de webwinkels meer met elkaar verweven worden. In de winkels moeten zogenaamde bestelterminals komen, waar klanten online de bestelling door kunnen geven. De winkels moeten op hun beurt ook als afhaalpunt en retourpunt gaan functioneren. Wel zal de Media Markt-formule opnieuw bekeken moeten worden. Nu mogen de vestigingen namelijk zelf de prijzen bepalen om met lokale ondernemers te concurreren, maar wanneer de prijzen in de winkels en online gelijk aan elkaar worden, zal dit herzien moeten worden.

Sinds enkele maanden heeft Nederland een speciale Media Markt-directeur voor de onlineactiviteiten, namelijk Antoine Brouwer. Echter, het is nog niet bekend wanneer deze plannen naar Nederland komen. Wel is Nederland, samen met Oostenrijk, een soort digitale speeltuin voor de Media Markt.