2min

DigiTimes laat weten dat het van bronnen heeft vernomen dat Sony volgend jaar bijna 50 procent meer smartphones wil verkopen dan in 2012. Voor 2012 mikte het bedrijf op 35 miljoen exemplaren en in 2013 moeten dit er maar liefst 50 miljoen worden. Of de 35 miljoen in 2012 gehaald gaat worden is nog even de vraag, de fabrikant heeft hierover nog geen cijfers bekendgemaakt.

Het succes van de smartphones van Sony is ongetwijfeld gestegen met de Xperia lijn van het bedrijf. Het bedrijf heeft nadat het vorig jaar afscheidt nam van Ericsson het roer drastisch omgegooid en zowel het ontwerp als de software van de Sony smartphones heeft grote stappen voorwaarts gemaakt. Of het genoeg is om de doelstelling van 2012 te halen en 35 miljoen smartphones te verkopen is echter nog maar de vraag.

De Sony Xperia S en Xperia T kwamen op Techzine in de reviews goed en redelijk uit de verf maar qua marketing valt er voor Sony zeker nog wat te winnen. De Sony Xperia T is de nieuwste James Bond smartphone in de nieuwste James Bond film, Skyfall. Sony heeft hier marketingtechnisch echter nog maar weinig mee gedaan, als we dat vergelijken met Heineken, die ook hoofdsponsor is van de nieuwe bond film, is dat een stuk duidelijker. Bond heeft zijn Martini, shaken not stirred, duidelijk ingeruild voor een flesje Heineken.

Sony zal dus wat aan zijn marketing moeten doen en beter gebruik moeten maken van dit soort kansen. Ook kunnen de toestellen nog zeker wat verbeterd worden. Vanmorgen schreven we al over een nieuw Sony toestel dat waarschijnlijk de concurrentie aan zal gaan met de Galaxy Note. Dit toestel zal gaan beschikken over een Full HD scherm. Hiermee laat Sony zien dat het wel bereidt is mee te doen op het hoogste niveau. Of dat genoeg is om de strijd aan te gaan tegen de marketing van Samsung en Apple zal volgend jaar moeten blijken.