2min

Het tij begint eindelijk te keren voor Sony, het bedrijf heeft in het eerste kwartaal van het gebroken boekjaar een winst genoteerd van ruim 26 miljoen euro. De winst is vooral te danken aan de betere verkoop van smartphones, de verbetering op de televisiemarkt en de Japanse Yen die vrij laag staat.

De CEO van Sony, Kazuo Hirai, heeft flinke veranderingen doorgevoerd binnen het bedrijf en dat begint eindelijk zijn vruchten af te werpen. De verkoop van Sony smartphones is nog nooit zo goed geweest als afgelopen kwartaal en ook de televisiemarkt waar traditioneel geld bij moest levert nu geld op. Als we goed naar de cijfers kijken zien we wel dat de gamedivisie op dit moment de winst drukt, dit zou te maken hebben met lagere console verkopen maar ook met investeringen die Sony aan het doen is in de PlayStation 4.

Sony begint vooral op de mobiele markt goed te scoren, het zag een verlies van 28,1 miljard yen (215,5 miljoen euro) een jaar geleden omgebogen worden naar 5,9 miljard yen winst (45,3 miljoen euro). Sony heeft met de Xperia Z flink weten te scoren, ook heeft Sony het tempo op de smartphonemarkt erg hoog liggen en lijkt het een gelijkwaardige strategie als Samsung te hebben, waarbij het op elk prijspunt een smartphone wil introduceren. Verder lijkt het bedrijf elk half jaar met een nieuw vlaggenschip te komen. Volgende maand verwachten we de Xperia Z Ultra nog, een phablet van 6,4 inch. Daarnaast gaan er al tijden geruchten over een nieuw vlaggenschip dat mogelijk tijdens de IFA wordt gepresenteerd.

Ook weet Sony goed te profiteren van de concurrentie op de mobiele markt, Sony wist namelijk ook veel meer camerasensoren te verkopen. Onder de streep noteert het bedrijf een winst van 26,37 miljoen euro.