2min

The Wall Street Journal meldt op basis van anonieme bronnen dat Apple dit najaar toch echt de concurrentie aan gaat met de kabelmaatschappijen in de Verenigde Staten. Het bedrijf uit Cupertino zou werken aan een eigen tv-dienst met om te beginnen 25 kanalen.

Volgens The Wall Street Journal zal Apple de nieuwe televisiedienst in juni van dit jaar aankondigen tijdens de World Wide Developers Conference (WWDC), Apple’s jaarlijkse ontwikkelaarsevenement. Apple biedt straks een abonnement aan met 25 tv-kanalen voor een bedrag van 30 a 40 dollar per maand. Dat is volgens The Wall Street Journal een stuk goedkoper dan wat de kabelmaatschappijen op dit moment bieden.

De nieuwe tv-dienst zou vanaf september beschikbaar moeten komen voor alle Amerikanen, Apple zou overeenkomsten hebben weten te sluiten met CBS, Disney en Fox, deze kanalen zullen in elk geval in het pakket zitten. Daarnaast zal HBO ongetwijfeld op een of andere manier deel gaan uitmaken van het pakket of optioneel verkrijgbaar zijn. Grote afwezige is NBC, deze zender is eigendom van Comcast en daarmee zou Apple hebben getracht samen te werken maar dat is op niets uitgelopen.

Apple biedt met zijn tv-dienst een combinatie van live-televisie en on-demand content. Apple is niet het enige bedrijf dat zich richt op de televisie-markt, ook Sony werkt aan een tv-dienst met PlayStation Vue. Rond Google is het op dit moment nog stil, maar gezien dat bedrijf eigenaar is van YouTube en op de achtergrond werkt aan Android TV kunnen die zeker niet worden uitgesloten.

De vraag is natuurlijk hoe groot het succes van een dergelijke televisiedienst zal worden en of deze dan in meer landen beschikbaar zal komen. Het is een eerste stap om de passieve en terughoudende televisiemarkt te veranderen.