Yahoo en Microsoft blijven toch samenwerken op zoekgebied en dat betekent dat de zoekmachine van Yahoo gebruik blijft maken van Bing. Wel hebben de bedrijven enkele wijzigingen doorgevoerd, zo is de samenwerking niet langer exclusief en kan Yahoo aanpassingen doen in de manier waarop de zoekresultaten worden gepresenteerd.

Dat Yahoo de samenwerking niet zomaar ging verlengen was al vrij snel duidelijk, nadat Marissa Mayer, CEO van Yahoo, kort na haar aanstelling al had geprobeerd om onder de samenwerking uit te komen. Uiteindelijk hebben Mayer en Nadella, CEO van Microsoft, de afgelopen maanden samengewerkt om tot een nieuwe overeenkomst te komen.

De komende vijf jaar blijft Microsoft de leverancier achter de zoekmachine van Yahoo. Wel krijgt Yahoo meer ruimte om de zoekmachine aan te passen, zo kan het de manier waarop resultaten worden getoond aanpassen, ook is de samenwerking niet langer exclusief waardoor Yahoo de zoekresultaten kan gaan mengen met informatie uit andere bronnen.

Het lijkt erop dat Mayer haar ervaring uit het verleden gaat gebruiken om de zoekmachine van Yahoo door te ontwikkelen. Mayer werkte jarenlang bij Google en was een van de eerste werknemers van de techgigant. Nu is ze CEO van Yahoo en wil ze Yahoo weer zo groot maken als het ooit was. Het lijkt erop dat Yahoo nu zelf een zoekmachine gaat ontwikkelen maar daarvoor de basis van Microsoft Bing gebruikt.

Verder hebben beide bedrijven een eigen advertentieteam dat verantwoordelijk is voor het verkopen van advertenties. Deze afdelingen blijven gescheiden, maar gaan technisch wel samenwerken zodat ze de advertenties op een breder platform kunnen inzetten. De advertenties rond de zoekmachine van Yahoo worden in principe ingevuld door Microsoft, maar Yahoo kan daar straks ook invloed op uitoefenen. Al met al lijkt Yahoo het maximale uit de samenwerking te hebben gehaald.