TSMC richt zich al op volgende generatie chips van 10nm

Abonneer je gratis op Techzine!

Processorfabrikant TSMC lijkt te hebben geaccepteerd dat Samsung zijn zaken het beste op orde heeft en dat het bedrijf daar dit jaar simpelweg niet mee kan concurreren. TSMC is inmiddels druk bezig met het bouwen van een productielijn waarmee het 10nm chips kan gaan bakken. Deze moet volgend jaar klaar zijn en dan moet TSMC weer echt kunnen concurreren.

TSMC produceert op dit moment chips op 20nm en is al enige tijd bezig met het opzetten van een 16nm productielijn. Samsung heeft inmiddels een productielijn waarmee het 14nm chips bakt en dat doet het Zuid Koreaanse bedrijf zeer succesvol. Zo succesvol dat het besloot zijn eigen vlaggenschip, de Samsung Galaxy S6, een chip uit eigen fabriek te geven. Daarnaast lijken zowel Apple als Qualcomm hun nieuwe chips te laten produceren door Samsung in plaats van door TSMC.

Daarmee verliest TSMC twee hele grote klanten en moet het toezien hoe de fabriek steeds minder productie kan draaien. TSMC moet het nu vooral hebben van oudere chips, maar de vraag naar deze chips neemt in rap tempo af. TSMC heeft dan ook besloten zich op volgend jaar te richten, volgens een topman van TSMC, Morris Chang, kan het bedrijf vanaf medio volgend jaar 10nm-chip in massaproductie nemen. Het zal dan in staat zijn om weer echt te concurreren met Samsung en mogelijk de orders van Apple en Qualcomm weer binnen te halen.

Hoewel het verstandig is van TSMC om zijn chipproductie door te ontwikkelen is er natuurlijk geen garantie dat Apple en Qualcomm terugkeren bij het bedrijf. Bij Samsung zitten ze ook niet stil en zijn ze ook al druk bezig met het opzetten van een nieuwe productielijn, Samsung heeft de eerste 10nm-chip al getoond, maar is nog niet klaar om deze in productie te nemen. Het ligt echter voor de hand dat Samsung in 2016, misschien zelfs al wat eerder, wel 10nm-chips kan gaan produceren. Ook Intel is al druk bezig met chips van 10nm en heeft al bevestigd deze in 2016 uit te gaan brengen, maar dat bedrijf weet nog steeds niet echt door te breken op de mobiele markt.