Slechte kwartaalcijfers voor LG ondanks stijging verkoop smartphones

Abonneer je gratis op Techzine!

LG heeft ook zijn kwartaalcijfers gepresenteerd, het bedrijf ziet zijn winst met 59 procent dalen door slechte resultaten in de verkoop van televisies. De smartphone-verkopen gingen wel omhoog maar de winstmarge van LG op smartphones is enorm laag.

LG wist het afgelopen kwartaal zijn omzet ongeveer gelijk te houden ten opzichte van hetzelfde kwartaal een jaar eerder en kwam uit op 13,99 biljoen won (11,9 miljard euro). De winst ging echter fors onderuit en kwam uit op 38,4 miljard won (32,7 miljoen euro), een jaar eerder bedroeg de winst nog 92,6 miljard won, ruim twee keer zoveel.

De voornaamste reden voor de slechte cijfers is het feit dat de tv-divisie voor het eerst sinds 2010 weer verliesgevend is. De stijgende dollar en tegenvallende vraag naar televisies zorgt ervoor dat de divisie een slecht kwartaal noteert en de prijs van de onderdelen is gestegen. LG verwacht in het tweede kwartaal weer winst voor de televisie-afdeling en verwacht ook opnieuw meer smartphone-verkopen.

LG wist in totaal 15,4 miljoen smartphones te verkopen in het eerste jaar. Dat is 26 procent meer dan in hetzelfde kwartaal een jaar eerder. LG concurreert echter enorm op prijs en dat is terug te zien in de cijfers. LG maakt gemiddeld slechts twee procent winst op zijn smartphones. Ter vergelijking, Apple’s marge ligt op 20 procent en Samsung’s marge op 10 procent.

LG moet het vooral hebben goedkope en midrange smartphones maar het weet niet door te breken in de high-end markt waar de meeste winst valt te pakken. LG’s merk is waarschijnlijk te zwak om op te boksen tegen de grootmachten Apple en Samsung, ook het marketingbudget van LG schiet te kort om dit te compenseren.

LG heeft gisteren zijn smartphone vlaggenschip voor 2015 gepresenteerd, de LG G4, dat toestel is nu te koop in Zuid Korea en komt in de komende maanden wereldwijd beschikbaar. In Nederland en België verschijnt het toestel eind mei. LG hoopt met een ontwerp van leer en een goede camera zich te onderscheiden op de smartphonemarkt.