2min

Sinds de introductie van de App Store pakt Apple 30 procent van de omzet van elke betaalde app of abonnementsdienst. Volgens de Financial Times heeft Apple plannen om dit aandeel te verlagen voor abonnementsdiensten op muziek, nieuws en video apps. Er zijn echter nog geen details bekend hoe het nieuwe model eruit komt te zien.

Op dit moment is het zo dat van elke verkochte app er 30 procent van de verkoopprijs naar Apple gaat, de andere 70 procent is voor de ontwikkelaar. Bij abonnementen die in de app worden afgesloten, bijvoorbeeld voor 10 euro per maand, gaat ook elke maand 30 procent naar Apple en de overige 70 procent naar de ontwikkelaar.

Dit model heeft er onder andere voor gezorgd dat in-app abonnementen van bijvoorbeeld Spotify of Tidal duurder zijn in de App Store dan via de website van de muziekdiensten. Een Spotify-abonnement kost 12,99 euro in de App Store en 9,99 euro op de website van Spotify. De marges van sommige diensten zijn te smal om 30 procent van de omzet af te staan aan Apple.

Veel bedrijven die abonnementen verkopen via de App Store hebben in het verleden al geklaagd dat Apple’s percentage veel te hoog is. Apple heeft daar echter nooit gehoor aan gegeven. Nu Apple zelf met een muziekdienst gaat komen inclusief een abonnementsvorm die via de App Store verkocht gaat worden zal het zijn beleid moeten herzien. Het komt niet goed over als Apple zou besluiten om zelf 9,99 euro per maand te vragen voor zijn muziekdienst, terwijl het concurrenten als Spotify en Tidal dwingt om die 30 procent te blijven af staan. De enige manier om dat op te lossen is om met een nieuw model te komen, bijvoorbeeld een eenmalige afdracht voor elk nieuw afgesloten abonnement of een veel lager percentage.

Doet Apple dit niet dan komt er ongetwijfeld veel kritiek en zullen de Amerikaanse en Europese toezichthouders dit mogelijk gaan zien als een vorm van machtsmisbruik.

Volgens de Financial Times heeft Apple dan ook al plannen in voorbereiding om ontwikkelaars met muziek, nieuws en video-apps minder te laten afstaan. Er gaan ook al geruchten dat Apple op termijn een videodienst zal introduceren dus daar speelt het dan direct op in. Voor uitgevers van nieuwssites is het ook goed nieuws, dat ze de kleine marges die ze hebben niet langer hoeven af te staan aan Apple.

Wellicht dat Apple vanavond al dit nieuwe afrekenmodel zal presenteren tijdens de WWDC, Apple’s jaarlijkse ontwikkelaarsconferentie, waar het ook zijn nieuwe muziekdienst zal presenteren.