2min

IT-bedrijven hebben hun prioriteiten drastisch aangepast als gevolg van het coronavirus. Dit blijkt uit een nieuwe studie van Telstra.

Uit het onderzoek blijkt dat bedrijven IT-initiatieven versneld doorvoeren, vaker videoconferentie omarmen en bezig zijn de netwerkcapaciteit te verhogen zodat zij aan de vraag kunnen voldoen van thuiswerken.

Bijna alle ondervraagde bedrijven (93 procent) geven aan dat hun IT-prioriteiten drastisch zijn veranderd als gevolg van het coronavirus. De topprioriteit van deze respondenten is het opzetten van nieuw beleid voor thuiswerken, waaronder veiligere toegang tot bedrijfsdata en benodigde applicaties.

Digitale communicatie

Videoconferentie is dankzij de coronacrisis cruciaal geworden voor bedrijven. Van de respondenten denkt 98 procent dat ook nadat de pandemie voorbij is, videobellen vaker fysieke gesprekken zullen vervangen.

Bedrijven proberen ook de klantervaring te behouden of zelfs te verbeteren, ondanks de overgang naar thuiswerken. Bijna de helft van de bedrijven zegt een cloud-first contactcenter-strategie te hanteren om de end-to-end mogelijkheden voor klantcontact te verbeteren.

Bovendien is netwerkstabiliteit steeds belangrijker geworden. Van de ondervraagden bedrijven geeft 80 procent aan dat zij werknemers hebben die niet in staat zijn om te werken vanwege IT-problemen binnen het bedrijf.

Bedrijfscontinuïteitsplan

Een ander probleem dat naar aanleiding van de pandemie aan het licht kwam, is dat er maar één op de tien bedrijven een passend bedrijfscontinuïteitsplan hebben. Volgens Telstra moeten bedrijven “het bereik van het bedrijfscontinuïteitsplan drastisch verbreden, maar ook meer vertrouwen op datatools om de verborgen relaties tussen datasets te ontdekken, meer kwetsbaarheden te identificeren en manieren te overwegen om op een meer formele en regelmatige basis een risicoscore te genereren”.