Meta, het moederbedrijf van Facebook, mag Kustomer overnemen. Dat besliste de Europese Commissie naar aanleiding van een onderzoek naar de gevolgen van de overname.

Eind 2020 maakte Meta (toentertijd Facebook) de overname van Kustomer bekend. Meta hoopte de organisatie voor 1 miljard dollar (828 miljoen euro) over te nemen. De marktautoriteiten van meerdere Europese lidstaten, waaronder de Nederlandse ACM, maakten bezwaar. De ACM vreesde dat de overname slecht kon zijn voor concurrenten en eerlijke prijzen.

Halverwege 2021 startte de Europese Commissie een officieel onderzoek naar de gevolgen van de overname. Nu maakt de Europese Commissie bekend dat de overname kan doorgaan. De voorwaarde is dat Meta samenwerkt met een toezichthouder die onderzoekt of de concurrentie niet wordt belemmerd.

Kustomer en Facebook

De CRM-oplossing van Kustomer maakt het mogelijk om klantencontact op meerdere platformen vanuit een enkel dashboard uit te voeren. Meta hoopt Facebook door te ontwikkelen als platform voor zakelijk klantencontact. De overname sluit naadloos aan op de strategie.