7min

Tags in dit artikel

, , ,

Genoeg bedrijven kampen door de slechtere economie allemaal met geldproblemen en zullen hierdoor iets rustiger aan moeten doen met hun geld. Google heeft tot nu toe amper last gehad van dergelijke problemen, maar nu blijkt dat Google het toch ook een stap rustiger aan zal moeten gaan doen.

Voor een groot deel van haar 10-jarige geschiedenis heeft Google geld kunnen spenderen alsof het eigenlijk niets was. Het had duizenden mensen in dienst en voorzag deze ook nog eens van een aantal vaste extra’s. Deze extra’s bestonden bijvoorbeeld uit drie gratis maaltijden per dag, gratis doktoren, skireizen en wasmogelijkheden. Het doel van het bedrijf was om nieuwe producten te ontwerpen welke haar vrijwel gehele afhankelijkheid van internetadvertenties zouden moeten reduceren.

Helaas is het zo dat de groei van de zoekgigant drastisch verminderd is in het afgelopen jaar. Producten als Google Checkout, een online betaalservice, en Google TV Ads, dat advertentietijd voor de televisie verkoopt, hebben lang niet genoeg inkomsten gegenereerd voor het bedrijf. Hierdoor bleven de online advertenties voor 97 procent van de inkomsten van het bedrijf tellen. De aandelen van Google zijn daarnaast ook gedaald van 741.79 dollar in november 2007 naar 275.11 afgelopen dinsdag.

Door de verslechterende economie in de Verenigde Staten, is het dus zo dat Google op moet gaan letten op haar uitgaven en zelfs nieuwe projecten stop zal moeten gaan leggen. "We moeten ons sterk houden, we weten niet wat er gaat gebeuren," zo vertelde Eric Schmidt, voorzitter van Google. Ook liet Schmidt weten dat Google de projecten die niet echt aangeslagen zijn en niet uitdagend genoeg meer zijn zal gaan stoppen. Het bedrijf zal geen twintig werknemers meer zetten op dergelijke experimentele projecten.

Afgelopen maand nog heeft de zoekgigant de stekker uit SearchMash getrokken. Dit was een website die gebruikt werd om te experimenteren met nieuwe manieren om de zoekresultaten te organiseren. Deze maand plant het om hetzelfde te doen met Lively, een "virtuele wereld" die afgelopen zomer gelanceerd is waarin gebruikers hun eigen karakters en ruimtes kunnen ontwerpen om vervolgens samen in rond te hangen. Google legde uit dat het "prioriteit wil geven en zich ook meer wil focussen op hun hoofdbezigheden: zoekmogelijkheden, advertenties en applicaties."

Ook denkt de zoekgigant na om een aantal services die het aanbiedt zonder advertenties, ook te gaan voorzien van advertenties. Op deze manier hoopt het meer inkomsten te kunnen genereren.
Op 17 november is Google al begonnen met het toevoegen van advertenties aan Google Finance, een website die financieel nieuws levert. Daarnaast heeft het ook laten weten dat de Google News-service waarschijnlijk over niet al te lange tijd ook voorzien zal worden van advertenties.
De inkomsten van Google in de jaren dat zij zeer snel groeide, werden vooral gegenereerd uit advertentie-inkomsten, dan voornamelijk de tekstadvertenties die verschijnen naast de zoekresultaten van haar zoekmachine.

Google realiseerde natuurlijk ook dat deze groei niet voor altijd door kon blijven gaan. Toch heeft het tot op heden geen plan getoond waarin het een nieuwe manier toont om deze problemen op te gaan lossen.

Thomas Eisenmann, een professor op de Harvard Business School vertelde "Duizend mensen gewoon laten werken zonder hier daadwerkelijk een goede structuur in aan te brengen heeft tot op heden altijd nog goed gewerkt. Maar als je dominerend wil zijn in advertenties op elk medium heb je een zeer goed management nodig."
Woordvoerders van Google hebben aangegeven dat het bedrijf al meer dan een jaar geleden rekening is gaan houden met het feit dat de groei wel eens af zou kunnen gaan nemen. Toch geeft het aan dat de economische recessie ervoor gezorgd heeft dat het nu opeens een stuk eerder in de problemen is gekomen.

Gedurende de afgelopen weken heeft Schmidt al verschillende vergaderingen gehouden met belangrijke medewerkers om te kijken waar zij de investeringen veel beter in zou moeten gaan steken. De meeste prioriteit kregen de advertenties, die allerlei grafische snufjes gebruiken en op websites, telefoons en haar eigen online bedrijfssoftware verschijnen.

Schmidt liet weten dat het bedrijf meer werknemers zal verplaatsen naar deze afdelingen en dat zij van de overige, minder belovende projecten juist mensen weg zal gaan halen. Teams van projecten waarvan het bedrijf niet goed weet wat zij ermee aan moet, zullen hierdoor minder mensen in het team krijgen.

Deze herfst nog heeft het bedrijf ingepland om haar ongeveer 10.000 medewerkers significant te gaan aanpakken. Ondanks het feit dat de focus en het tijdstip van de schrapping onder het personeel nog niet bekend is, maken de werknemers onderling al grappen dat het nu een stuk gemakkelijker zal worden om een parkeerplaats te vinden bij de overvolle parkeerplaatsen van het bedrijf.

Naast dit is de zoekgigant ook begonnen met het verminderen van de gratis services die zij aanbiedt. In de afgelopen maanden is het namelijk zo dat zij de uren waarop de gratis cafetariaruimte geopend was al beperkt heeft en de traditionele afernoon tea in haar kantoor in New York zelfs geschrapt heeft. Een woordvoerder van Google heeft wel aangegeven dat het de cultuur van het bedrijf niet zal aanpakken. "Onze unieke werkomgeving zal altijd een essentieel onderdeel blijven van wat Google Google maakt," zo vertelde hij.

Google doormaakt op dit moment eenzelfde probleem dat andere bedrijven al eerder doorgemaakt hebben. Bedrijven van Microsoft tot eBay hebben al problemen gehad met het eindigen van hun winstgroei. De winst in het derde kwartaal is met 31 procent gestegen ten opzichte van het vorige kwartaal. Dat is echter wel weinig wanneer het vergeleken wordt met een groei van 92 procent in het jaar 2005 vergeleken met het jaar 2004. Toch heeft het bedrijf nog altijd 14 miljard dollar aan winst gemaakt en bezit het nog altijd dertig procent van de online advertentiemarkt van de Verenigde Staten. Hierdoor is het bedrijf volgens Wall Street-analisten nog altijd in een veel betere positie om deze recessie te doorstaan dan vele andere bedrijven.

Ondanks dit, is het toch zo dat de grote interne veranderingen een hele omslag betekenen voor Google. In de vroege jaren van het bedrijf, heeft het altijd gezegd dat de doelen welke vaker van veel langere duur zijn dan de interesses van aandeelhouders in hun aandelen, en deze doelen dus ook altijd voorop zou laten gaan wanneer zij iets wilden bereiken. Ook heeft het ervoor gezorgd dat het de beste onderzoekers binnen haalde door alle gratis dingen die zij aanbood voor haar werknemers. Hierbij was het zelfs zo dat er werkruimtes waren waarin biljarttafels en volleybalvelden aanwezig waren. Daarnaast beloofde het bedrijf ook dat de werknemers een gedeelte van hun werktijd konden spenderen aan andere projecten waarmee zij tot rust konden komen.
Medewerkers lieten weten dat het vroeger zo was dat het niet uitmaakte of een nieuw idee ook daadwerkelijk geld zou opleveren. Het was toen eerder belangrijk of het nieuwe idee goed was voor de gebruikerservaring op het internet.

Google heeft verschillende applicaties uitgebracht waaronder haar emailservice Gmail of bijvoorbeeld Google Earth.
Een aantal van deze applicaties werden inderdaad hits, denk hierbij aan de emailservice Gmail. Toch waren er ook andere applicaties die helemaal geen hit zijn geworden en uiteindelijk ook zo goed als geen tot helemaal geen geld op hebben geleverd en dus ook helemaal niet van de grond zijn gekomen.

Deze mindere applicaties en ideeën maakte voorheen helemaal niets uit. De inkomsten van Google stegen in het jaar 2005 met 92 procent, in het jaar 2006 was dit nog 73 procent. In juli 2008 liet het bedrijf weten dat zij teveel geld uitgegeven had aan haar personeel waardoor het tweede kwartaal minder inkomsten opgeleverd had dan het eerste. In het jaar 2007 zijn de inkomsten van de zoekgigant dan toegenomen met 56 procent.
Google heeft een nieuwe voorzitter van financiële planning en analytische gegevens aangenomen, genaamd Francois Delepine. Hij heeft gezocht naar een manier om het financiële proces veel beter te kunnen structureren. De financiële teams hebben vervolgens meer medewerkers gezet op de teams waar eerder de meeste inkomsten vandaan kwamen. Ook heeft het er vervolgens voor gezorgd dat de quota voor de advertentie-inkomsten gesteld werden en heeft het gezegd dat de medewerkers beter betaald kregen als ze beter presteerde.

Ook is Google gestopt met het aannemen van elke werknemer die voldeed aan de eisen van het bedrijf. Het focust zich nu enkel op het aannemen van personeel op de plaatsen waar deze daadwerkelijk nodig zijn. Het aannemen van nieuw personeel is verlaagd naar 889 nieuwe werknemers in het vierde kwartaal van vorig jaar. Dit is een afname van 1300 nieuwe werknemers in het derde kwartaal van vorig jaar.

De inkomsten van het bedrijf in het laatste kwartaal van 2007 deden tekort aan de verwachtingen van de analisten. Ondanks dit steeg de toename van inkomsten van 30 procent in het eerste kwartaal naar 35 procent in het tweede kwartaal van 2008, mede doordat zij marktaandeel van anderen over heeft kunnen nemen.
Google heeft aangegeven dat het tot op heden nog geen impact gevoeld heeft van de verzwakkende economie. Het geeft aan dat zij er goed genoeg voor staat om de recessie goed te doorstaan, zo verklaarde zij door te zeggen dat haar advertenties het meest verwant zijn aan hetgeen de bezoeker zou willen zien.

Er is op dit moment wel wat bewijs dat de moeite van Google om alles weer goed op de rails te krijgen, ook daadwerkelijk haar vruchten afwerpt. In oktober hebben concurrenten als Yahoo en eBay aangekondigd mensen te moeten ontslaan als gevolg van magere resultaten van het derde kwartaal. Google heeft er nu voor gezorgd dat zij betere resultaten behaald heeft dan de analisten voorspeld hebben. Deze betere resultaten hebben vooral te maken met het verstrengen van de uitgaven. "Er is nog veel meer dat we kunnen doen," zo vertelde Eric Schmidt.