Apple gaat “Horizon”-machines plaatsen bij een selectie third-party reparateurs. Hiermee kunnen gecertificeerde reparateurs nog meer en uitgebreidere reparaties uitvoeren. Deze ontwikkeling loopt parallel aan nieuwe Amerikaanse wetgeving die de macht van fabrikanten op de reparatie-markt moet doorbreken.
Net als andere fabrikanten werkt Apple al langer met erkende reparatiebedrijven die reparaties aan de telefoons mogen uitvoeren zonder dat de gebruiker zijn garantie verliest. Toch moesten de toestellen voor ingewikkelde reparaties terug naar de fabriek.
Amerikaanse wetgeving heeft de positie van de fabrikanten beperkt en hen verplicht meer ruimte aan derde partijen te bieden. Aangezien de markt voor reparaties wereldwijd 4 miljard bedraagt heeft deze wetgeving verstrekkende gevolgen.
Diepgaande toegang
Apple probeerde met een beroep op ‘privacy’ en ‘risico op hacks’ de nieuwe wetgeving – tevergeefs – tegen te gaan. Naar eigen zeggen heeft het de veiligheidsvraagstukken die met reparaties samenhangen voldoende kunnen afdichten. Volgens Apple zal met het gebruik van de Horizon-machines de snelheid van reparaties enorm toenemen, waardoor klanten veel minder lang zonder toestel hoeven te blijven.
Apple zal 400 Horizon-machines ter beschikking stellen aan erkende dealers in 25 landen. Distributie zal het eerst plaatsvinden naar landen die geen officiële Apple store hebben en landen waar Apple het best verkocht wordt. Aan het eind van het jaar verwacht Apple nog 200 machines te distribueren. Inmiddels zijn de eerste machines werkend te zien.
Bij een perspresentatie liet Apple zien dat de Horizon niet alleen gebruikt kan worden om onderdelen te vervangen. De machine kan ook verbinding maken met iOS, het besturingssysteem en zo eventueel ook bij software komen waar je normaal gesproken nooit bij komt.
Net als bij de reguliere reparaties is het gebruik van Horizon door een erkende dealer niet van invloed op de garantie de Apple verstrekt.