2min

Tags in dit artikel

Deze week maakte Microsoft bekend dat het een aanvraag zal doen voor het standaardiseren van een nieuwe technologie tegen spam bij de "Internet Engineering Task Force" (IETF). Deze nieuwe technologie, "Caller ID for Email" (CID) genaamd, is door Microsoft ontwikkeld om spam tegen te gaan. CID is een systeem, gebaseerd op het Internet Protocol, dat kan controleren of een e-mail echt komt van het e-mailadres waar het claimt vandaan te komen. Het wordt dus een soort van telefoonnummer voor e-mail. Hierdoor zal de afzender altijd bekend zijn.

Tegenwoordig is het nog vrij makkelijk om een e-mail te versturen van een willekeurig emailadres. Vooral spammers en virussen doen dit veel. Dit soort e-mails kunnen dus worden gestopt met het CID van Microsoft.

Microsoft is echter niet de enige die antispam maatregelen bij de IETF aanbiedt om te standaardiseren. Vorige week heeft Yahoo haar technologie, "Domainkeys", al aangeboden bij de IETF. Yahoo’s "Domainkeys" zal vrijwel hetzelfde werken als de "Caller ID for Email" technologie van Microsoft. Beide geven op een bepaalde manier een duidelijke identificatie van de afzender van het emailbericht. Yahoo wil dit doen door een digitale handtekening.

Ook AOL werkt ondertussen aan antispam technologie. De "Sender Permit From" (SPF) technologie van AOL zal de echtheid van de afzender controleren door het adres van de afzender te vergelijken met legale afzenderadressen uit een database.

Ondanks dat SPF van AOL en CID van Microsoft zeer verschillend zijn zeggen beide bedrijven samen te werken. Ze vinden elkaars voorstellen dan ook geen concurrentie: "AOL zal de CID, net zoals andere voorstellen op dit gebied, blijven evalueren en testen om uiteindelijk te kunnen komen met een systeem dat e-mail betrouwbaar kan identificeren", aldus AOL. Microsoft denkt dat zowel de technologie van Yahoo als die van AOL en hun eigen technologie in de toekomst samen kunnen worden toegepast.