Microsoft overweegt om sommige software gratis maken. Het gaat hier dan om desktopapplicaties. In deze software zal echter wel een banner zitten. We moeten denken aan programma’s als MS Works en MS money en misschien windows zelf wel!

"Omdat het aantal advertenties op internet toeneemt moeten we overwegen hier aan mee te doen." Dit schreven drie werknemers van Microsoft in een rapport wat gemaakt is voor The Microsoft Thinkweek, waar wordt gebrainstormt over nieuwe ideeën binnen het bedrijf, waarover topman Bill Gates en zijn hogere werknemers dan gaan discussiëren.

Het plan is niet officieel bevestigt door Microsoft zelf, maar wel door een bron binnen het bedrijf. Het idee staat op de lijst voor de van winter 2005, waar weer een Microsoft Thinkweek gehouden zal worden.

Door deze manier en ook door op internet meer te adverteren, wil Microsoft grote concurrenten als Google voorbij streven. Ook is Microsoft bang dat andere kleinschalige software meer gebruikt gaat worden bij de consumenten en dat het bedrijf anders wordt dan dat het nu is.

Microsoft heeft al twee programma’s met banners aangekondigd, namelijk Windows live en Office live, die de bestaande Windows en Office aanvullen. Microsoft is echter bang dat ze grotere programma’s ook op deze manier uit te moeten brengen, als er bijvoorbeeld freeware varianten van Office meer aandeel op de markt winnen. Een voorbeeld van zo’n programma is Openoffice.org.

Ook denkt Microsoft aan het uitbrengen van services die verder gaan dan het MSN netwerk. Hierbij moet gedacht worden aan een online versie van Office. Microsoft is echter bang om dan verlies te draaien, want Office is immers een van hun meest omzetgevende programma’s.

Microsoft wil een programma opzetten genaamd Adcenter. Hierin willen ze al hun advertenties centraal kunnen regelen. Dit gaat dan ook buiten de PC, zoals op een Mobiele telefoon, een Pda en de Xbox. Met deze advertenties willen ze verder gaan, bijvoorbeeld in de vorm van video en andere steeds populairder wordende technieken op het internet.

Microsoft komt natuurlijk voor problemen te staan, zo moeten we denken aan de manier waarop de advertenties bij de mensen komen. Dit resulteert in een groot gebruik van bandbreedte en natuulijk staat niet elke computer dag en nacht online.
er zitten nog meer haken en ogen aan dit principe. Natuurlijk zit niet iedereen te wachten op een desktop vol advertenties als er gratis alternatieven zijn. Hoe Microsoft dit gaat oplossen, moet de toekomst nog uitwijzen.