Op de Chineestalige site HKPEC zijn nieuwe details verschenen over Intel’s nieuwe G965 chipset, die momenteel schuilgaat onder de naam ‘Broadwater’. Zo is er onder andere bekend dat de grafische chip niet alleen Shader Model 3.0, maar ook versie 4.0 ondersteunt.

De grafische chip in de G965 chipset ondersteunt ook DirectX10, middels de Windows Graphics Foundation (WFG) 2.0 API, maar werkt ook met OpenGL 2.0. Waar de GMA950 chipset nog de hardwarematige vertex shaders miste, heeft de G965 dit wel. Ook is er hardwarematige ondersteuning voor schermrotatie.

Ten opzichte van de GMA950 kan de G965 ook twee keer zoveel geheugen (256MB) gebruiken voor de frame buffer, wordt de anisotropische filter verviervoudigd tot 16x. De floating-point precision komt uit op 32.
Ook kan de G695 beter videobeelden verwerken en is er ondersteuning voor H.264 WMV9/VC-1 HD. De chipset heeft nog wel steeds de hulp van de processor nodig bij deze taken.

Andere features op de chipset zijn een verbeterde Z buffer testing en occlusion filtering, waardoor 3D rendering versneld wordt. Om zo weinig mogelijk stroom te verbruiken heeft Intel ook de laatste versie van haar stroombesparingstechnologie toegevoegd.
Verwacht wordt dat de G965 chipset ongeveer rond de release van Intels Conroe processor op de markt gaat komen, zodat beide producten elkaar aanvullen.

Lees meer