2min

Tags in dit artikel

,

De Amerikaanse supermarktketen Wal-Mart gaat computers verkopen die de koper zelf in elkaar moet sleutelen. In tegenstelling tot kant-en-klare computers, die al een tijdje in de schappen staan bij Wal-Mart, kan de consument nu zelf een computer samenstellen uit componenten.

Wal-Mart is vorig jaar al begonnen met een test van de zelfbouw-computers in 20 filialen van de supermarkt. Blijkbaar was de test succesvol, want binnen nu en 1 maand is het de bedoeling dat 1200 van de 3200 filialen in de V.S. de zelfbouw pakketten gaan verkopen. Het bedrijf is al een tijdje bezig met het verkopen van artikelen met meer waarde en hogere winstmarges dan voedsel. Zo verkoopt men nu al computers, maar ook flat-screen tv’s en kleding.

De supermarktketen staat bekend om de lage prijzen, en de druk die daarmeer wordt uitgeoefend op de concurrentie. Zo wordt Wal-Mart verantwoordelijk gehouden voor faillissementen in allerlei sectoren, variërend van supermarkten tot speelgoedwinkels. Toch zijn veel analisten niet bang dat Wal-Mart een serieuze bedreiging zal vormen voor bedrijven als Dell. Hoewel Wal-Mart in staat is lage prijzen te voeren hebben consumenten bij Dell veel meer keus, en vaak zeer scherpe aanbiedingen. Bovendien haalt Dell verreweg de meeste omzet door verkoop aan bedrijven.

Toch is Ted Schadler, analist bij Forrester Research, optimistisch over de toekomst van Wal-Mart als een computer-verkoper. Consumenten zijn volgens hem voornamelijk geïnteresseerd in lage prijzen. Als Wal-Mart concurrerende prijzen gaat hanteren, iets waar het bedrijf bekend om is, is het makkelijk voor te stellen dat meer en meer mensen computers en randapparatuur bij Wal-Mart aan gaan schaffen.