min

Tags in dit artikel

, ,

Vliegtuigproducent Boeing is niet tevreden over de resultaten van de bedrijfstak Connexion. Deze dienst staat in voor het verzorgen van snel internet aan boord van de vliegtuigtoestellen. Na zes jaar blijkt er nog steeds slechts een zeer kleine afzetmarkt te zijn.

Zeer weinig luchtvaartmaatschappijen zijn geïnteresseerd in snel internet aan boord. Het probleem is dat toegang tot het internet in het vliegtuig tussen de 10 en de 27 dollar per vlucht bedraagt. Een tarief dat enkel interessant is voor de professionele markt. De afzetmarkt is bijgevolg zeer klein, en uiteindelijk geeft de dienst bijna geen winst.

Ook de aanslagen van 11 september hadden een grote invloed op Connexion. Weinig Amerikaanse vliegtuigmaatschappijen konden zich dergelijke investeringen veroorloven na de verliezen die in die tijd geboekt werden. Gevolg was dat de maatschappijen zich tot goedkopere middelen richtten om toch internet aan te bieden.

Boeing beschikt nu over drie mogelijkheden die de toekomst van Connexion bepalen. Het verkopen van de bedrijfstak, samenwerking met een ander bedrijf of de bedrijfstak compleet sluiten. Over dit besluit wordt op dit moment overlegd met de verschillende klanten van de dienst.