2min

Tags in dit artikel

, , ,

Sony oogste vorig jaar al veel lof met de Bravia commercial, waarin vele stuiterballen van een steile straat afstuiteren. Het bedrijf wil nu met een nog spectaculairdere reclame haar nieuwe HDTV’s promoten.

Bedrijven gaan steeds verder voor de promotie van hun producten en voor commercials worden kosten nog moeiten gespaard. De productie die schuilgaat achter commercials kunnen zich daardoor bijna meten met de productie die nodig is voor Hollywoodfilms. Zo heeft Sony voor de productie van haar nieuwe commercial ongeveer 300 mensen ingezet, waarvan er 180 deel uitmaakten van het productieteam.

In de nieuwe commercial wordt een leegstaand flatgebouw in Glasgow (schotland) met 70.000 liter milieuvriendelijke verf bedekt. Het grauwe gebouw wordt binnen luttele seconden middels eens serie explosies voorzien van alle kleuren van de regenboog. Uiteraard moeten al die kleuren en de kleurexplosie verwijzen naar de Bravia HDTV’s die het bedrijf dit najaar op de markt gaat brengen.

Sony liet op haar najaarsbijeenkomst in september al een ’the making of’ van de commercial zien. Meer over deze bijeenkomst, waar ook de nieuwe HDTV’s te zien waren, lees in ons verslag over de bijeenkomst.

De interesse die op weblogs en fora ontstond voor de stuiterballenreclame heeft Sony ertoe doen besluiten om de nieuwe commercial al op het internet ter beschikking te stellen, voordat de commercial vanaf 31 oktober op de televisie te zien is. De commercial is in diverse kwaliteiten te zien op bravia-advert.com.

Voor de liefhebber nog wat kleine feitjes over de commercial.

  • De commercial werd in tien dagen opgenomen door een team van 250
    mensen, in Glasgow (Schotland) in juli 2006
  • Er werd gebruikgemaakt van een speciale, op water gebaseerde, niet-giftige en zelfs drinkbare verf (met dezelfde verdikkingsmiddelen als in sommige soepen worden gebruikt). De verf was ook geheel onschadelijk voor de huid en kon na de opnamen eenvoudig worden verwijderd
  • Het productieteam op de set bestond uit 180 mensen, en in totaal waren 300 mensen bij de opnamen betrokken.
  • Er werd 10.000 liter verf gebruikt voor de "regenboogopname" waarbij vaten vanaf de grond explodeerden tot boven aan het gebouw. Er waren 352 vaten tegen de wand geplaatst, met elk 30 liter verf
  • Er werden zes camera’s gebruikt om de commercial te filmen, waaronder een photosonics-camera (hoge snelheid) en een helicam (van afstand bediend)
  • Er werden 5.000 springladingen gebruikt
  • Voor het maken van deze commercial werden meer pyrotechnische materialen gebruikt dan voor het eerste kwartier van "Saving Private Ryan"
  • Er werden 300 paar gordijnen met verschillende kleuren, patronen en stijlen gekocht voor de opnamen om het flatgebouw "aan te kleden" en er bewoond te laten uitzien
  • De speelplaats in de commercial werd speciaal voor de opname gebouwd