Onderzoeksfirma IDC heeft laten weten dat het twijfelt aan het verwachte succes van de iPhone. Volgens het bedrijf staan een aantal zaken het succes van Apple’s eerste telefoon in de weg.

Apple en AT&T zullen over een aantal dagen de iPhone op de markt brengen en het apparaat heeft al enorm veel aandacht gekregen. De algemene verwachting is dat het apparaat een succes zal worden, maar analisten twijfelen daar aan. Volgens IDC is het nog niet zo zeker dat consumenten massaal naar de winkel rennen voor een iPhone.

IDC baseert haar conclusies deels op een onderzoek dat het recentelijk hield op de website MyProductAdvisor.com onder 456 willekeurige personen. Van de ondervraagden gaf 60 procent aan interesse in de iPhone te hebben, terwijl maar tien procent aangeeft het toestel daadwerkelijk te zullen gaan aanschaffen.

Voor de meeste ondervraagden is de prijs van de iPhone het grootste struikelblok, ook de kosten voor een overstap naar AT&T worden genoemd als argument om geen iPhone aan te schaffen. Achttien procent geeft verder aan de aanschaf van de iPhone wel te willen overwegen als het apparaat minder dan 299 dollar zou kosten. Zeventien procent zou de telefoon kopen als ze hem via hun huidige provider zouden kunnen aanschaffen.
Het meestgenoemde argument om de iPhone wel aan te schaffen is dat het apparaat een telefoon en mp3-speler combineert.

De vraag blijft of de cijfers representatief zijn voor de hele Amerikaanse markt, Apple gokt zelf op een marktaandeel van één procent in het eerste jaar na de lancering van de iPhone. IDC denkt desalniettemin dat de iPhone wel een succes zal worden, omdat het een bepaalde hype heeft gecreëerd, maar betwijfelt of zich dat ook zal vertalen in een financieel succes. De verwachting is dat Apple de telefoon zal gebruiken om haar producten en software in een nieuwe markt te introduceren en zo nieuwe klanten te trekken.