2min

Tags in dit artikel

, , , ,

Uit onderzoek van ChangeWave Research in maart dit jaar is gebleken dat zeker één op de vier mensen die een aankoop van de iPhone overweegt liever wacht op de tweede-generatie iPhone die in juni gelanceerd wordt.

Potentiële klanten wachten in de meeste gevallen op een nieuw model (veertien procent) en in mindere mate (elf procent) op de ondersteuning voor het snellere 3G. Omdat het nieuwe model ook 3G-ondersteuning krijgt zijn dit echter twee gelijkwaardige uitkomsten.

Voor het onderzoek zijn in de periode tussen 17 en 24 maart ongeveer 3600 Amerikaanse consumenten ondervraagd. Hieruit bleek al snel dat het grootste bezwaar voor mensen om geen iPhone te kopen is vanwege het ontbreken van 3G-ondersteuning. Ruim 21 procent is van mening dat de huidige snelheid van AT&T’s netwerk niet voldoet.

Volgens Paul Carton, onderzoeksdirecteur bij ChangeWave Research is dit goed nieuws voor Apple, want dat zou betekenen dat een introductie van een iPhone met 3G-ondersteuning tot een flinke toename in de verkopen zou kunnen leiden.

Daarnaast zijn mensen helemaal niet zo tevreden over AT&T, Amerika’s exclusieve iPhone-provider. Ruim zeventien procent heeft bezwaar tegen het verplicht gebruiken van AT&T’s netwerk. Gelukkig blijkt uit alle berichten van de afgelopen weken dat Apple het huidige model van één exclusieve provider, voor enkele Europese landen althans, voor de iPhone al in de ijskast heeft gezet.

Ook vormt de hoge prijs, niet verrassend misschien, een belemmering voor consumenten om een iPhone te kopen. Dat werd meer dan duidelijk toen na de kortingsactie in Groot-Brittannië de verkoop van iPhones explosief steeg. Ook de kortingsactie bij onze oosterburen leverde flink wat meer klanten op. "Uit onze polls blijkt dat zodra Apple de prijs omlaag zou doen, dat tot een enorme toename in vraag naar de iPhone zou leiden.", vervolgt Carton. Hij noemt de prijsdaling van 200 dollar in augustus 2007, enkele maanden na de introductie van de eerste iPhone, als een significante factor om het percentage wat op een prijsdaling wacht omlaag te helpen.

In juli 2007, een maand na introductie van de iPhone, 28 procent van de ondervraagden gaf aan dat de prijs het grootste bezwaar vormde voor de aankoop van de smartphone. Drie maanden later, in oktober, daalde dat percentage naar 21 procent en in maart dit jaar steeg het percentage licht naar 24 procent. "Ik denk niet dat dat ook maar iets met de iPhone te maken heeft", geeft Carton aan. "Maar het heeft zeker te maken met de verslechterende economie. Mensen zijn nu meer prijsbewust dan ze enkele maanden geleden waren."

Of positieve geluiden over de nieuwe iPhone tot een toename in vraag zal leiden is natuurlijk nog maar de vraag, maar gezien de resultaten van het onderzoek vormen zowel de prijs als ook de langverwachte en breedgedragen 3G-ondersteuning een belangrijke factor in deze situatie.