2min

Uit een onderzoek, gevoerd in opdracht van fabrikant Logitech, blijkt dat bij 29 procent van alle Nederlandse huishoudens slechts één persoon weet hoe alle moderne apparatuur werkt. Nochtans hebben de Nederlandse huishoudens de laatste jaren voor 8 miljard euro geïnvesteerd in apparatuur zoals televisies, speakers, DVD-spelers enz.

De meeste huishoudens besteden duizenden euro’s aan home entertainment-apparatuur, maar een meerderheid van de mensen is niet in staat om alle functies van bijvoorbeeld een DVD speler te benutten of een televisieprogramma op te nemen. De huishoudens schuiven de verantwoordelijkheid door naar de fabrikanten: de apparatuur is te complex. Zo heeft 85 procent van alle huishoudens drie of meer afstandsbedieningen in huis, in 41 procent van de gezinnnen loopt dit op tot meer dan vijf afstandsbedieningen.

Volgens marktonderzoekbureau GFK is de markt voor pre-programmeerbare afstandsbedieningen daardoor met 31 procent gegroeid. Steeds meer mensen kiezen voor een universele afstandsbediening omdat ze het ‘gedoe’ met al die afstandsbedieningen beu zijn. Een goede zaak voor bijvoorbeeld Logitech’s Harmony One.

“We hebben het onderzoek uitgevoerd om meer inzicht te krijgen in de kloof tussen de investering in technologie enerzijds en een gebrek aan kennis en kunde om de technologie te bedienen anderzijds”, zegt Gregor Bieler, vice president van de Logitech consumer electronics unit in Europa. “Moderne home entertainment systemen worden steeds duurder en complexer, maar de primaire behoefte van de consument blijft hetzelfde: mensen willen nog steeds dat technologie gewoon naar behoren functioneert. Een dergelijk onderzoek helpt ons om de behoefte van consumenten in kaart te brengen."