1 min

Tags in dit artikel

, ,

Apple zag het gebruik van haar Safari-browser onder Windows in een korte periode verdrievoudigen. Dit lijkt het bedrijf te danken te hebben aan haar agressieve manier van distribueren, waar het aanvankelijk nogal veel kritiek op kreeg.

Vorige maand lanceerde Apple Safari 3.1 voor Windows- en Mac-gebruikers. Windows-gebruikers werd de update echter letterlijk opgedrongen, ook als deze Safari eerst niet geïnstalleerd hadden. Apple deed dit door middel van haar Apple Software Update dat onder andere met QuickTime en iTunes meegeleverd wordt. De kritiek kwam onder andere van Mozilla-baas John Lily die van mening was dat het niet goed is en dat het onmiddellijk moest stoppen.

Eerder deze maand nam Apple deze kritiek ter harte en lanceerde een nieuwe versie van de Apple Software Update-applicatie waarmee gebruikers Safari 3.1 minder wordt opgedrongen. Feit blijft wel dat de update nog altijd standaard aangevinkt wordt en uiteindelijk dus wel geïnstalleerd wordt.

Inmiddels blijkt deze aparte vorm van het promoten van een browser wel zijn vruchten af te werpen. Volgens recente cijfers van Net Applications, een bedrijf dat onder andere browsergebruik analyseert, is het marktaandeel van Safari 3.1 onder Windows-gebruikers in de afgelopen zes weken verdrievoudigd van 0,07 naar 0,21 procent. En dat terwijl Safari 3.0 voor Windows nooit echt van de grond wist te komen.