min

Tags in dit artikel

, ,

Opmerkelijk of niet, Apple blijkt uit recent onderzoek te worden gezien als een van de meest homo-vriendelijke merken. Het bedrijf uit Cupertino lijkt met haar eenvoudig te gebruiken en begrijpen hard- en software hoge ogen te gooien in de homo-wereld.

Het onderzoek werd gehouden door PlanetOut, een van de grootste homo internetportals in samenwerking met Prime Access, een advertentiebureau dat ‘multiculturele advertentie- en marketingcampagnes gericht op een ‘urban’ publiek organiseert.’ Voor het onderzoek werden 2259 volwassenen in de leeftijd van achttien tot vierenzestig jaar ondervraagd. Het doel was het verkrijgen van de meningen over verschillende bedrijven en het koopgedrag van de consument.

We noemen het voor het gemak homo-vriendelijk, maar dit heeft eigenlijk niet zozeer met de doelgroep van bedrijven te maken. Er is vooral gekeken naar de mate waarin de deelnemers aan het onderzoek zich aangetrokken voelen tot een bepaald merk. In het geval van Apple zullen daarom waarschijnlijk de bekende kenmerken een belangrijke rol gespeeld hebben: exclusief, esthetisch verantwoord en de eerste keus voor creatieve mensen.

Door 23 procent van de gewone bevolking wordt Apple als een homo-vriendelijk merk gezien. Dit is tamelijk hoog, want het meest homo-vriendelijke merk, Bravo network, scoort bij dezelfde groep 28 procent, een verschil van slechts vijf procent. Van de homo en lesbische ondervraagden wordt Apple door 39 procent als homo-vriendelijk gezien. Bravo netwerk scoort hier opnieuw het hoogst met 52 procent. De PlanetOut-populatie is helemaal enthousiast over Apple. Van hen zijn 54 procent van mening dat Apple homo-vriendelijk is. Bravo netwerk scoort hier 67 procent.

Naast Apple en Bravo worden ook Showtime, betaalzender HBO, Absolut en jeansmerk Levi’s als homo-vriendelijk gezien. Hierbij werd voornamelijk gekeken naar de vooruitstrevende visies van de bedrijven en de de aantrekkingskracht op mensen die het merk ook als hun voorkeur kiezen. In dergelijke rijtjes heb je vrijwel altijd verliezers en dat is ook deze keer het geval.
Er zijn ook merken die door de ondervraagden totaal niet als homo-vriendelijk worden gezien. Wal-Mart, Dunkin Donuts, Cracker Barrel, Exxon Mobil en Samsung sluiten de lijst af vanwege hun ietwat behoudende karakter.

Uit het onderzoek blijkt daarnaast dat 71 procent van de ondervraagden dat valt op het andere geslacht een positievere indruk van bedrijven heeft die homo-beeldspraak in hun reclame en advertenties gebruiken. Ook koopt 67 procent van de ondervraagden sneller iets van een bedrijf dat zij als homo-vriendelijk bestempelen. Al met al wil dit zeggen dat mensen die niet tot de heersende stroming behoren zeer loyaal zijn richting bedrijven die de moeite doen om haar doelgroep te bereiken.

Volgens Kevyn Aiken, Vice President van PlanetOut, hebben homo’s en lesbiennes veel overeenkomsten met de heteroseksuele consument. Er is volgens hem slechts één duidelijk verschil: De groep homo’s en lesbiennes is een krachtiger consument dan de heteroseksuele tegenpool. Of dat nou om het afsluiten van een lening of het kopen van een nieuw geurtje gaat. Volgens het onderzoek willen homo’s en lesbiennes vooruitlopen op dat wat komen gaat als het gaat om nieuwe producten en trends. Daardoor beïnvloeden ze vaak andere mensen met hun ervaringen, ideeën en meningen over een product.