2min

Tags in dit artikel

, , ,

Telecomoperator T-Mobile heeft op zijn speciale iPhone 3G-weblog enkele antwoorden gegeven met betrekking tot de problemen die klanten met de 3G-dekking ondervinden.

Veel T-Mobile-klanten geven aan dat de 3G-dekking op sommige locaties, in tegenstelling tot wat de dekkingskaart meldt, slecht is. De problemen doen zich echter niet alleen voor in Nederland, maar ook daarbuiten. Op Apple’s eigen forum loopt al enige tijd een topic van mensen met specifieke dekkingsklachten.

Volgens T-Mobile is de 3G-dekking even goed als dat van de concurrentie en ‘kan het daar dus niet aan liggen’. "We vermoeden dus dat het een hardware/software specifiek issue van de iPhone zélf is." Aangeraden wordt om te wachten op nieuwe software-updates die Apple via iTunes beschikbaar stelt.

Een tweede probleem dat regelmatig voorkomt is het wegvallen van de verbinding wanneer er wordt overgeschakeld tussen 3G en 2G, de langzamere netwerkstandaard. Volgens T-Mobile komt dit echter alleen voor bij het gebruik van de YouTube-applicatie. Er zijn echter ook meldingen bekend dat het omschakelen van 3G naar 2G tijdens een gesprek de verbinding verbreekt.

Het advies dat T-Mobile geeft is om over te schakelen op een WiFi-netwerk als je daarbij in de buurt bent. Volgens hen is dit ook aan te raden voor andere toestellen dan de iPhone 3G omdat dit het beste resultaat geeft.

Wel geeft T-Mobile aan dat er nog steeds onderzocht wordt wat de oorzaak precies is. Klanten met problemen worden dringend verzocht hun klachten voorzien van zoveel mogelijk details aan het bedrijf te melden zodat er een oplossing gevonden kan worden. Volgens T-Mobile-woordvoerdster Priscilla Tomasoa kunnen klachten verschillende oorzaken hebben.

Ook wordt er volgens haar hard gewerkt aan het verbeteren van de dekking. Nadat T-Mobile eind vorig jaar Orange overnam worden beide netwerken op korte termijn samengevoegd wat een verbetering van de dekking tot gevolg zou moeten hebben.