T-Mobile heeft het integraal tarief, een tarief dat voor betaling bovenop betaalde servicenummers gold, stopgezet. Dit doet het de telecomprovider omdat het in strijd is met de regelgeving van OPTA.

De maatregel geldt alleen voor prepaid-bellers. OPTA heeft namelijk ingesteld dat de consument op de hoogte moet zijn van de kosten voordat het telefoongesprek begint. Integrale kosten worden hierdoor buiten spel gezet. OPTA heeft de regels sinds 1 oktober laten gelden. Vodafone heeft de integrale tarieven al eerder afgeschaft.

Niet alle telecomproviders brengen deze kosten in rekening, enkele providers deden dit wel. Zij zijn echter teruggefloten door OPTA. Het integrale tarief werd bovenop de reguliere kosten ‘gelapt’, wat de totaalprijs hoger maakte dan gedacht.

Vodafone en T-Mobile hebben besloten de tarieven af te schaffen. KPN kiest echter voor een andere aanpak en gaat vanaf januari melden aan de consument hoeveel dit tarief bedraagt en wat de bijbehorende totaalprijs per minuut wordt. OPTA stelde vast dat de consument op de hoogte moet zijn van de prijs, dus ook deze manier is toegestaan.