2min

Tags in dit artikel

, , ,

Zestig procent van alle mensen die online aankopen doen kiezen ervoor om deze af te halen. Dat blijkt uit onderzoek van Selectivo. Selectivo heeft deze gegevens uit haar database gehaald.

Ontzettend veel Nederlanders doen eerst op het internet research over het product. Op die manier kunnen ze achterhalen hoe het product presteert en waar ze dit het goedkoopst kunnen kopen, wat de kans op een miskoop verkleint. Van alle aankopen die via het internet plaatsvinden, omdat de prijs lager is, of de service beter is, of om wat voor reden dan ook, blijkt zestig procent de aankopen op te halen bij de winkel. Veertig procent kiest ervoor om de producten thuis te laten sturen.

Volgens Selectivo is het al langer merkbaar dat veel Nederlanders hun bestellingen afhaalden. Het was echter niet duidelijk om welk percentage het nu precies ging, deze relatieve getallen zijn nu echter onthuld door Selectivo. De website geeft eveneens aan dat bedrijven hun voorraadsystemen hiervoor goed op orde moeten hebben.

Volgens directeur Toine Bax zijn de redenen hiervoor op zich goed verklaarbaar: "Enerzijds komt dit doordat de ’traditionele retailers’ de mogelijkheden van internet en e-commerce steeds meer gaan ontdekken en integreren in hun bedrijfsmodel, en anderzijds omdat de internetwinkels steeds meer gebruikmaken van afhaaldiensten zoals TNT, Kiala en DHL of zelf een fysieke vestiging openen. De consument kiest nog altijd graag voor afhalen om reden dat ze het product dan kunnen ‘zien en voelen’, direct er de beschikking over hebben, kunnen betalen bij levering of omdat er een winkel in de buurt is waar men het makkelijk even op kan halen."