2min Devices

‘App Store: een goudmijn voor ontwikkelaars’

Alle iPhone-gebruikers te samen geven ongeveer één miljard uit per jaar aan applicaties. Dat stelt advertentiebedrijf AdMob althans, die de berekeningen maakte aan de hand van wat schattingen. De berekeningen zijn gebaseerd op cijfers en statistieken, die onderbouwd kunnen worden.

Hiermee bedoelt AdMob dan ook alleen de iPhone-gebruikers, iPod Touch-gebruikers zouden goed zijn voor nog eens 600 miljoen te samen. Zo stelt het advertentiebedrijf na berekeningen. Hiermee is de App Store van Apple een populaire markt, populairder dan bijvoorbeeld de Android Market. Apple houdt dertig procent voor zichzelf, waarmee Apple jaarlijks ongeveer een half miljard euro in eigen zak steekt.

De cijfers zijn gebaseerd op aannames en feiten. Zo is er een aanname gedaan over het aantal iPhone-gebruikers dat daadwerkelijk applicaties koopt en is er uit gegaan van de gemiddelde kosten per maan die een iPhone-gebruiker heeft aan de App Store. Deze kwamen uit op ongeveer 6,60, wat omgerekend ongeveer tien dollar is. Hiermee is de App Store dus de belangrijkste mobiele markt voor applicaties en Android komt niet eens in de buurt van deze cijfers.

‘App Store: een goudmijn voor ontwikkelaars’

Dat lijkt op zich ook niet zo gek, aangezien Android een stuk later in de competitie kwam. Het aanbod van applicaties bij Android is dan ook veel kleiner, naar schatting heeft Android nu vijfduizend applicaties in de Android Market staan. Veel minder dan de App Store heeft. Android haalt de 42 miljoen op jaar basis, zo luidt de conclusie van advertentiebedrijf AdMob.

Bron:GigaOM