Vodafone laat weten het niet eens te zijn met het berekende percentage van 60% toename van de belkosten door het TV-programma Kassa. Vorige week liet het TV-programma zien dat de telefoonrekeningen bij Vodafone tot 60 procent zijn gestegen omdat de providers niet meer per seconde afrekenen maar per minuut. Vodafone herkent zich niet in die cijfers.

Het tv-programma Kassa maakte zaterdagavond bekend dat de kosten van mobiel bellen tot 60 procent omhoog gegaan zijn. Omdat veel providers per minuut afrekenen zijn de kosten gestegen.

Na zaterdagavond heeft Vodafone onderzoek gedaan naar 25.000 rekeningen om de kostenstijging te berekenen, voor consumenten is de prijs gemiddeld met 5 tot 15 procent gestegen. De Consumentenbond liet maandag weten er op aan te dringen bij providers om weer per seconde af te rekenen in plaats van per minuut. De Consumentenbond is bereid om bij de politiek druk te zetten om een wetswijziging af te dwingen.

“Voor ons is het onduidelijk hoe Kassa tot haar berekeningen is gekomen. Uit ons eigen onderzoek blijkt dat er voor 60 procent van de klanten geen extra kosteneffect is”, aldus woordvoerder Joost Galema.

Een woordvoerster van Kassa laat weten dat: “het hier niet gaat om hoeveel rekeningen geanalyseerd zijn, maar om het feit dat mensen bestolen worden van minuten die ze niet gebruiken”.

Een woordvoerder van Vodafone laat weten dat berekeningen van Vodafone de gemiddelde kostenstijgingen laten zien: “Uiteraard zitten daar uitschieters bij, maar gemiddeld is dit het effect.”