Met meer dan een verdubbeling van het aantal verscheepte modellen in het vierde kwartaal verliest Apple’s iPad terrein op de tabletmarkt. Waar Apple in het derde kwartaal een marktaandeel van 95,5 procent had, blijft het bedrijf van Steve Jobs nu steken op 75 procent.


Android heeft het afgelopen kwartaal een explosieve groei doorgemaakt en stijgt van 2,3 procent naar 22,0 procent. Hiermee lijkt de tablet strijd wellicht nog wel heviger te worden dan de smartphone strijd. De Galaxy Tab van Samsung zorgde voor de meeste terreinwinst. Dankzij de groots aangepakte reclamecampagne werd de grens van twee miljoen verkochte modellen afgelopen week behaald.

Het totaal aantal verscheepte modellen steeg afgelopen kwartaal van 4,4 miljoen naar 9,7 miljoen. Verwacht wordt dat Apple nog meer terrein zal gaan verliezen met de komst van onder andere RIM’s PlayBook, LG’s Optimus Pad en HP’s Slate. Al deze modellen zullen in het eerste kwartaal van 2011 uitkomen. Al zal Apple zich niet zomaar uit de markt laten drukken, als we alle geruchten mogen geloven dan is de iPad 2 op komst en zal deze aan het einde van dit kwartaal worden aangekondigd.