2min

Ondanks dat tablets aan de prijzige kant zijn, is dat geen beletsel voor Nederlanders om ze aan te schaffen. Uit onderzoek van Telecompaper blijkt dat ongeveer een op de twaalf huishoudens (8 procent) in Nederland een tablet in huis heeft.

Volgens Telecompaper is dat een verdubbeling van het aantal tablets ten opzichte van een half jaar geleden.

In het onderzoek is ook gekeken naar wie de tablet het meest gebruikt. Degenen die de tablet als eerste aanschaften, de zogeheten innovators en early adopters, zijn vaak man, jonger dan niet-tabletbezitters, hoger opgeleid en behoren tot de hogere inkomensgroepen. Gemiddeld gebruiken we de tablet 8 uur per week.

Opvallend is dat we deze veelal binnenshuis gebruiken: 60 procent van de gebruikstijd is in onze woning. Dat betekent dat de meeste gebruikers ook geen mobielinternetabonnement hebben afgesloten, omdat ze gebruikmaken van het thuisnetwerk. Sluiten ze wel een apart abonnement af, dan doen ze veelal een beroep op een mobielbreedbandabonnement. Tabletbezitters geven gemiddeld 2 euro per maand uit aan applicaties.

Het onderzoek laat ook zien waarvoor de tablet gebruikt wordt en daaruit blijkt het verschil tussen mannen en vrouwen. Mannen gebruiken de tablet voornamelijk voor social networking. Vrouwen daarentegen spelen liever games op de tablet.

Onder de tabletproducenten is Apple de absolute marktleider bij de Nederlandse gebruikers. Apple wordt gevolgd door Samsung en Archos.

Uit eerder onderzoek van Forrester Research bleek al de populariteit van de tablet onder Nederlanders. Volgens dit onderzoeksbureau hadden zo’n 300.000 Nederlanders vorig jaar een tablet. Acht procent gaf aan plannen te hebben om een tablet in de toekomst aan te schaffen.