LG Electronics, ’s werelds tweede grootste leverancier van televisies, heeft laten weten marktleider te willen worden in 3D-televisies voor het eind van dit jaar. Dit willen ze bereiken door te investeren in technologie die het mogelijk maakt om 3D televisie te kijken met lichtgewichte, batterijloze brillen.

Het bedrijf zegt zelf te verwachten dat het 20 procent marktaandeel voor 3D-televisies kan behalen voor het einde van 2011. Begin dit jaar bedroeg dit aandeel slechts 4 procent. Als LG 20 procent marktaandeel weet te halen zou het Samsung voorbij streven. Verwacht wordt dat in 2015 zo’n 200 miljoen televisies per jaar worden verkocht. 3D-televisies zullen hierin een aandeel hebben van 10 procent, wat nu nog slechts 1 procent is.

"Als we een grote stap zetten in deze nieuwe ontwikkeling, kunnen we een trend zetten en zullen mensen ons zien als een innovatief bedrijf", aldus Lee, woordvoerder van LG Electronics.

Met de komst van 3D-televisie is er een splitsing gekomen in de markt. Zo zijn er de zogeheten ‘active shutter glasses’ waar LG gebruik van maakt en de zwaardere bril van Samsung waar batterijen voor nodig zijn. Volgens Samsung zouden deze brillen betere kwaliteit leveren. Onlangs kondigde Panasonic, Samsung, Sony en Xpand aan samen te werken aan een nieuwe standaard voor 3D-brillen, LG doet daar niet aan mee.