2min

Tags in dit artikel

, , , , ,

Hoewel iPads onder de categorie mobiele apparaten worden geschaard, verlaten ze in de meeste gevallen nooit het huis. Ongeveer twee derde van alle iPad-bezitters zegt zijn tablet alleen binnenshuis te gebruiken.

Dat is een van de belangrijkste feiten dat onderzoeksbureau McKinsey vaststelt. Om tot deze conclusie te komen ondervraagde het bureau 15.000 iPad-bezitters in 15 verschillende landen.

Goed nieuws dus voor Apple. Sinds de lancering van de eerste tablet vorig jaar in 2010 heeft het bedrijf wereldwijd al meer dan 40 miljoen iPads verkocht. 62 procent van de respondenten zegt de iPad alleen in de eigen woning te gebruiken. In feite fungeert de iPad bij deze mensen als een substituut voor de pc, zo zeggen de onderzoekers. De woonkamer is de meest geliefde plaats om met de iPad te werken: maar liefst 70 procent van de tijd gebruiken consumenten de iPad in deze kamer. Waar bedrijven als Microsoft, Google en Sony al jaren proberen om de huiskamer binnen te dringen, is Apple daarin geslaagd. Maar dat kan natuurlijk ieder moment veranderen door de komst van nieuwe concurrenten of goedkopere alternatieven.

Volgens de onderzoekers van McKinsey zorgt de populariteit van de iPad ervoor dat steeds minder mensen een nieuwe pc of laptop kopen. Immers, de meeste toepassingen kunnen zij op hun iPad uitvoeren, zoals hun e-mail checken of surfen op internet. "Consumenten die een tablet hebben stellen de aankoop van een pc uit", aldus onderzoeker Bertil Chappuis. "Ze doen hun computer niet weg – ze blijven vasthouden aan hun computer – maar dit uitstel heeft wel een directe impact op de verkoopvolumes in het ecosysteem van de pc."

De resultaten van de onderzoekers komen overeen met de werkelijkheid. Wie de cijfers van de verkoopaantallen van pc’s en laptops in Europa erbij haalt, ziet dat deze de afgelopen tijd flink zijn ingedaald. Het tweede kwartaal verkochten computerfabrikanten 19 procent minder computers in West-Europa ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Ook het afgelopen kwartaal bracht weinig goeds voor producenten. Toen kochten we met z’n allen 11,4 procent minder computers tegenover een jaar geleden.